spacer.png, 0 kB
Vctor Alexandre
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
Inici
La independència explicada al meu fill
El conflicte del carrer Santa Maria i la Cavalcada Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
diumenge, 12 abril 2020
El conflicte del carrer Santa Maria i la CavalcadaAquests dies, l'Associació de Comerciants de Centre Vila, de Sant Cugat, ha fet públic un escrit en què expressa la seva indignació pel fet que enguany la Cavalcada de Reis no ha passat pel carrer de Santa Maria com en anys anteriors. Opina, aquesta associació, que l'itinerari sempre havia tingut com a referència l'esmentat carrer, i no entén la raó del canvi.

Per refermar la seva queixa, l'AACC Centre Vila fa dues consideracions: la primera retreu al consistori que no els hagi donat l'oportunitat de discutir "una mesura tan dràstica'; i la segona remarca que, "malgrat les dificultats i particularitats d'aquest tram viari, estret i amb molt volum de gent, mai no s'ha produït cap incident que motivi una decisió tan arbitrària".

Amb relació a la primera, és ben cert que enraonar sempre és bo i que, parlant, si hi ha voluntat, la gent s'entén. Per entenimentada que pugui ser una decisió, mai no és sobrer enraonar-la. Una altra cosa és l'argument que diu que "mai no s'ha produït cap incident". Totes les coses d'aquest món mai no passen fins que passen, i quan passen totes les mirades, incloses les dels més abrandats defensors del risc, es giren cap a l'autoritat competent. No cal dir que el principal retret que els santcugatencs en general farien a aquesta autoritat, en cas d'incident, seria que fer passar la Cavalcada de Reis per un espai tan estret com el carrer de Santa Maria equival a voler fer passar el clau per la cabota.

L'eix comercial de Sant Cugat té una força extraordinària, això és indiscutible. Només cal mirar quins són els preus per llogar-hi un local. Hem creat una esplèndida illa de vianants que convida a passejar i a badar a la manera mediterrània, que és l'antítesi de la manera nord-americana, consistent a tancar la gent en un centre comercial durant un munt d'hores a fi de buidar-los les butxaques. Però el fet de poder tenir una botiga al carrer de Santa Maria no ha de ser un privilegi a l'hora d'acollir esdeveniments ciutadans, i la Cavalcada de Reis n'és un. L'Ajuntament té l'obligació d'obrir nous espais de centralitat no sols per descongestionar punts determinats, sinó per donar vida a altres barris i als comerciants que els fan possibles. Sembla just, per tant, que alguns esdeveniments, per puntuals que siguin, ajudin a compensar una mica aquest desequilibri.

Si, com dic, escoltar totes les parts implicades en el cas d'un conflicte sempre és bo, hem de convenir que l'opinió dels comerciants que no formen part de l'eix comercial santcugatenc també ha de ser escoltada. La seva veu també mereix respecte. I, en aquest sentit, és molt normal que a ells els faci il·lusió que la Cavalcada passi per davant dels seus establiments. Oi que, havent-hi carrers més amples, no tindria cap sentit que Barcelona fes passar la seva Cavalcada pel carrer de Petritxol, per bonic que sigui? Doncs l'amplada del carrer de Santa Maria, de Sant Cugat, és, si fa no fa, la mateixa.

Jo no crec, d'altra banda, que l'insult i la desqualificació siguin la millor manera de fer-se escoltar. Per això m'ha sobtat que l'AACC Centre Vila, en el seu escrit, emprés aquest llenguatge titllant de "cabdills" el govern municipal. Suposo que a aquesta associació no li agradaria gens que els comerciants perifèrics, tot d'una, li dediquessin el mateix qualificatiu. I és lògic, perquè, a més de lleig, seria injust. La solució, per tant, es pot trobar en la presentació d'una proposta. És a dir, que l'Associació de Comerciants Centre Vila sigui prou imaginativa per inventar-se un esdeveniment a celebrar qualsevol dia de l'any i que s'ajusti a les característiques del terreny. Si és un bon invent, segur que tindrà èxit i no els caldrà cap Cavalcada.

Cugat.cat , 19/1/2018
 
El complot de la Cavalcada de Reis Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
diumenge, 12 abril 2020
El complot de la Cavalcada de ReisSóc conscient que el tema d'aquesta columna d'avui és un tema menor, un tema d'aquells que no generen polèmiques ni grans controvèrsies. Tanmateix, és un tema nostre, un tema local, que, ves per on, cada any aplega en un sol dia i en una hora concreta milers de santcugatencs, milers de famílies que porten els seus infants al centre de la ciutat perquè vegin la Cavalcada de Reis.

Es tracta, certament, d'una mentida descomunal, una mentida que és fruit de la confabulació de tota la societat per tal de fer somniar uns infants que, amb la santa innocència de l'edat, viuran la nit més màgica de tota la seva vida. Tots hem estat infants i recordem el delit amb què ens allitàvem la nit del 5 de gener i la il·lusió amb què ens llevàvem el dia 6. Cap altra il·lusió no és comparable, i no pas perquè no en tinguem d'altres, d'il·lusions, en fer-nos grans. Naturalment que en tenim. Però cap no és comparable a la de la nit de Reis, perquè és una il·lusió meravellosament pura i lliure dels anhels, de les ambicions i dels càlculs racionals que ens acompanyaran en l'edat adulta. N'hi ha prou de veure els ulls amb què els infants es miren Melcior, Gaspar i Baltasar, quan aquests els saluden des de les seves carrosses envoltats de joguines, per saber què és la felicitat.

Però per fer possible aquesta escenificació, per poder vestir de versemblança aquest complot unànime i gegantí que és la Cavalcada de Reis en si mateixa, cal la implicació de molts sectors socials, des de l'Ajuntament fins a diverses entitats. En la Cavalcada d'aquest 2018 hem tingut, a més, la implicació del Taller d'Escenografia del Teatre-Auditori amb la persona de Carles Pujol al capdavant. Ell, amb el seu grandíssim talent, ha dissenyat unes carrosses que per la seva exquisidesa serà bo que es guardin amb cura a fi de poder-les fer servir en anys successius. Ara no tenim carrosses llogades, ara tenim les nostres pròpies carrosses.

D'acord amb el mite, l'Orient havia de ser present en les carrosses i en els camells de tots tres Reis. I Carles Pujol ho ha reflectit situant l'origen del rei blanc en la zona del Pròxim Orient més propera a Europa, que seria l'antiga Pèrsia, el rei ros a l'Índia, i el rei negre a l'Àfrica. Algú pot pensar que tot plegat, tenint com a destinatari la mainada, no mereix pas tanta cura i tanta precisió, ja que els infants, quan són molt menuts, s'ho empassen tot. Però jo ho aplaudeixo, perquè indica respecte. Allà on alguns dirien "Ja està bé, no t'hi escarrassis', en Carles Pujol i el Taller d'escenografia del Teatre-Auditori hi han posat talent, entusiasme i esforç per fer més creïble el complot dels adults i per captivar encara més els emocionats esguards dels infants. La meva felicitació.

Cugat.cat , 12/1/2018
 
El cas del client expulsat per dur un llaç groc Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dissabte, 11 abril 2020
El cas del client expulsat per dur un llaç grocLa nit del 22 al 23 de desembre passat, el senyor Miquel Delclòs, de 47 anys d'edat, va fer un sopar d'empresa amb els seus treballadors, unes deu persones, i, en acabat, a la una i deu minuts, van decidir entrar al bar The Police 080, de l'avinguda del Pla del Vinyet de Sant Cugat. A 2/4 de dues, quan ja feia vint minuts que hi eren, un vigilant de seguretat es va atansar al senyor Delclòs i, tutejant-lo, li va dir: “Amb el llaç groc no pots estar aquí dins”. El senyor Delclòs va preguntar si l'estava fent fora i el vigilant li va respondre que s'esperés un moment, que anava a consultar-ho a un superior. Al cap d'una estona va aparèixer de nou, aquesta vegada acompanyat d'un altre individu, i li va dir que sí, que l'expulsaven del local. El senyor Delclòs no va voler fer cap espectacle i sense cap més discussió ni paraula, ofès i humiliat davant dels seus treballadors, va sortir del local.

Miquel Delclòs és membre de l'Assemblea Nacional Catalana i d'Òmnium Cultural, té conviccions sòlides sobre els drets civils i les llibertats i ha denunciat l'establiment als Mossos d'Esquadra pel tracte rebut, un tracte inadmissible perquè vulnera drets bàsics de la persona. Malauradament, el senyor Delclòs ignorava la ideologia d'aquest local, coneguda per molts santcugatencs, i ho va descobrir de la pitjor manera possible, que és sentint-se violentat pels seus responsables. No cal dir que en situacions així és recomanable demanar sempre el full de reclamacions. Si l'establiment s'hi nega, cosa que no pot fer mai, el client ha de trucar a la policia i és aquesta qui, a més d'obligar el local a lliurar-li el full, pren nota de la negativa. Però no és l'únic que cal fer. Cal també denunciar el local, ja sigui allà mateix (sempre és millor) o en una oficina dels Mossos, per tal que l'agressió no quedi impune.

Doncs bé, el senyor Delclòs va fer totes dues coses. A les set de la tarda del mateix dia 23, va tornar a The Police 080 per formalitzar la reclamació en els fulls pertinents de la Generalitat i demanar que "es retiri la llicència d'obertura d'aquest establiment". Tanmateix, en el breu diàleg que es va establir en aquells moments entre el senyor Delclòs i el responsable del local, aquest últim li va reiterar "que la decisió presa aquella nit, expulsant-lo del local per dur un llaç groc a la camisa, la tornaria a repetir". Després d'això, el dia 26, el senyor Delclòs va presentar la denúncia corresponent als Mossos d'Esquadra.

Fins aquí l'exposició escarida dels fets. Ara, però, cal sumar-hi altres qüestions. Per començar, diguem que The Police 080, com explicava Cugat.cat, no va voler fer declaracions a la premsa quan aquesta li ho va demanar. És la covardia habitual del qui se sap en falta i té por que l'afer agafi volada i sigui massa conegut. El següent capítol és el del cinisme explicitat per mitjà d'aquesta nota que el local penja immediatament al seu Facebook: "La nostra prioritat és la seguretat i benestar dels nostres clients, i per tal d'evitar possibles conflictes, sol·licitem la no ostentació externa de qualsevol signe o distintiu polític que pogués vulnerar la convivència pacífica del local". Tanmateix, la direcció, en adonar-se que aquesta nota suposa una confessió en tota regla i una mostra de la ideologia nacionalista espanyola implícita en l'expulsió del senyor Delclòs, no sols l'esborra, sinó que el dia de Nadal publica una segona nota. El problema és que aquesta segona nota constitueix una flagrant contradicció amb la primera. Ara, tement les conseqüències de la denúncia, el bar opta per titllar els mitjans de comunicació de mentiders i per afirmar tot el contrari del que havia dit públicament: "Nosaltres no discriminem mai per raó de sexe, religió o política; [...] nosaltres mai no faríem fora una persona per portar un llaç groc".

Per sort, els fets són els fets i a The Police 080 no li servirà de res embolicar la troca, perquè, com van dir els Mossos, podria haver incorregut en un delicte d'odi. El pretext per expulsar el senyor Delclòs, adduint que ho feien per "evitar possibles conflictes" és jurídicament insostenible. No hi ha cap llei que prohibeixi dur un llaç groc a la camisa. Qui sí que va incomplir la llei va ser el bar, perquè en el remot supòsit que aquell llaç hagués suscitat una acció violenta per part d'algú, l'únic culpable hauria estat aquest algú; mai el senyor Delclòs. Tot plegat és tan repugnant com ho seria que un establiment, per tal d'evitar provocacions, fes fora els negres, les dones amb faldilla curta o els portadors d'un llaç amb la bandera de l'Arc de Sant Martí. Si la visió d'un negre, d'unes cames de dona o de la bandera gai provoquen un blanc, un violador o un homòfob, els delinqüents són el blanc, el violador i l'homòfob, mai el negre, la dona o l'homosexual. No caldria sinó! Val a dir, però, que The Police 080 és el mateix local que el 24 de juny de 2017 ja va ser denunciat per discriminació racista en negar l'entrada a dues persones del Senegal i de la República Dominicana dient-los que anessin "a l'Otto Zutz, on tenen una sala per a negres".

Sembla que la ideologia de The Police 080 topa sovint de manera frontal amb el respecte pels drets fonamentals. La ideologia nacionalista espanyola que va expulsar el senyor Delclòs és la mateixa ideologia que tanca a la presó persones innocents, honestes, pacífiques i democràtiques, i la que, fidel als seus principis absolutistes, sent una profunda aversió pels llaços grocs, els llaços que la posen en evidència davant de tot el planeta. La ironia és que el Teatre-Auditori de Sant Cugat, situat just al davant de The Police 080, va posar tot seguit un llaç groc lluminós a la seva façana. Un llaç groc que, en reflectir-se en els vidres-mirall exteriors del bar, feia l'efecte que era el bar qui el lluïa a la seva façana. A qui no vol cols, dos plats.

Cugat.cat , 5/1/2018
 
La repressió feixista de l'Estat espanyol Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dimarts, 28 gener 2020
La repressió feixista de l'Estat espanyolAquests dies hem sentit un argument que sobta força venint de polítics i tertulians més grans de quaranta anys amb relació al comportament de l'Estat espanyol contra Catalunya. Em refereixo a frases relatives als fets de l'1 d'octubre i a l'empresonament dels legítims representants del poble català democràticament escollits. Frases com ara aquesta: "Ningú no es podia esperar que l'Estat arribés als extrems a què ha arribat". Segur que no? Són extrems molt forts, certament, extrems abominables que han atret l'interès informatiu de tot el món. El món desconeix la naturalesa de l'Estat espanyol –una naturalesa d'arrel castellana, que és dominadora i absolutista–, i és lògic que se sorprengui davant de tanta virulència i de tant primitivisme contra un país pacífic l'únic crim del qual ha estat vehicular políticament els seus anhels a través d'un referèndum, que és la manera com els pobles civilitzats dirimeixen les seves diferències.

També és lògic que les generacions nascudes després de la mort de Franco estiguin esfereïdes per la situació. Les barbaritats que cometien els grisos són per a aquests joves pàgines d'una història que els queda lluny, perquè ells, per sort, es van formar en escoles catalanes que els transmetien valors democràtics. Fins aquí, doncs, la sorpresa pot tenir una explicació. Però sobta força, francament, que els qui han vist amb els seus ulls o que han patit en pròpia pell les essències espanyoles restin ara amb els ulls esbatanats davant la fúria nacionalista d'un trident format per Populars-Socialistes-Ciudadanos que representa el gros de la societat espanyola del segle XXI. Jo mateix, en les diverses conferències que vaig fer en els dos anys anteriors a l'1 d'octubre, no vaig deixar mai de repetir que tot el que havíem vist fins aleshores era un conte de fades comparat amb el que vindria, perquè l'Estat espanyol és capaç de les més grans barbaritats –ho remarco: de les més grans barbaritats– per impedir la llibertat de Catalunya.

La Unió Europea, prou que ho sabem, és un club d'estats elitista i conservador amb més interessos que valors ètics, raó per la qual es fa l'orni de manera repugnant en situacions tràgiques, com per exemple en el cas dels refugiats que arriben a les seves costes. Amb tot, ves per on, resulta que estem parlant de la zona del planeta on els drets i les llibertats democràtiques gaudeixen de més garanties. La Unió Europea és l'anomenat Primer Món, cosa que la converteix en una mena de paraigua sota el qual, si més no teòricament, no s'admeten estats que violin els drets humans o que utilitzin la violència contra la ciutadania. Tanmateix, ja hem vist que teoria i pràctica no sempre van plegades. Sense cap mena d'escrúpol, si més no públicament, la Unió Europea ha legitimat el totalitarisme espanyol. Només alguns partits europeus s'han posat les mans al cap i han blasmat la repressió contra el poble català.

Com veiem, un dels efectes més poderosos del procés d'independència de Catalunya és que ha deixat literalment despullats un munt de polítics, de tertulians, de partits i també d'idolatries sense fonament. Només cal mirar què se n'ha fet d'Unió Democràtica, avui totalment desballestada, o del PSC, abraçat a partits neofeixistes. Pel que fa a la Unió Europea, l'índex de participació de les eleccions del 2019 mostrarà un grau notable de desafecció catalana, si no és que la mateixa Unió fa un gir de suport a l'autodeterminació de Catalunya. L'únic que no canvia, l'únic que es manté fidel a les seves essències més totalitàries i supremacistes, és l'Estat espanyol. Com diria Guillermo Sautier Casaseca: Lo que nunca muere. Per això resulta sorprenent que algú d'una certa edat hagi viscut els darrers quaranta anys convençut que Espanya era un Estat amb cultura democràtica. Santa Llúcia li conservi la vista!

És un error confondre la submissió del captiu amb la bondat del segrestador. El vernís democràtic espanyol només ha estat possible mentre el poble català s'agenollava davant els designis de Madrid. Tan bon punt Catalunya ha dit "prou", el vernís ha caigut, la catalanofòbia s'ha desfermat –"¡A por ellos!"– i el feixisme legislatiu, jurídic i uniformat s'ha mostrat amb tota la seva plenitud. La ingenuïtat és molt positiva en les relacions humanes, i cal protegir-la. Una altra cosa és la candidesa. La candidesa no ens la podem permetre. L'enemic de la llibertat de Catalunya no es diu Canadà o Regne Unit, es diu Espanya, un Estat que apallissa i empresona persones innocents, que estableix tribunals polítics, que vol il·legalitzar l'ANC i Òmnium Cultural, que viola els drets humans i que encara avui continua protegint i condecorant el feixisme. Hi ha alguna ànima prou candorosa que esperi una resposta democràtica d'un Estat així?

Tranquils, amics. El 21 de desembre tenim una cita a les urnes. Aquell dia cap català que anheli la llibertat del seu país no es pot quedar a casa. Ha de ser el dia que l'independentisme mostri al món la seva victòria. Deixem que Espanya, amb l'article 155, posi número a les seves amenaces. L'antídot per a neutralitzar-les no és l'autoflagel·lació, són els vots.

Racó Català , 23/11/2017
 
La violació espanyola de correspondència Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dilluns, 27 gener 2020
La violació espanyola de correspondènciaEl 30 de novembre passat ens vam assabentar que una persona anònima havia trobat la carta, "oberta i rebregada", que els treballadors públics del departament de Presidència havien tramès el dia 21 del mateix mes al conseller Jordi Turull, a la presó d'Estremeras. Era una carta en què, entre d'altres consideracions, li expressaven el seu suport amb aquestes paraules: "No entenem com es pot privar de llibertat aquells que representeu les institucions de Catalunya complint el mandat democràtic i no estem d'acord amb les mesures que el Govern de l'Estat ha imposat a l'Administració de la Generalitat. [...] Volem acabar com hem començat, fent-te arribar el suport, els ànims i tot l'escalf dels servidors públics del Departament. Et volem a casa el més aviat possible, entre nosaltres, et volem al servei del poble de Catalunya."

La carta havia estat dipositada entre les 12 i les 13 hores del mateix dia 21 de novembre a la bústia de la plaça de Sant Jaume de Barcelona, però mai no va arribar al seu destí. I, ves per on, no era l'única, perquè li havia succeït exactament el mateix a una altra carta adreçada al vicepresident Oriol Junqueras. És a dir, que eren dues les cartes que el remitent anònim havia trobat davant la seu de Correus, a Sant Cugat del Vallès. L'Assemblea de Treballadors, com és lògic, va agrair el gest d'aquesta persona i les cartes van ser trameses de bell nou. Fins aquí, doncs, el relat dels fets. Però el cas no pot acabar així.

La violació de correspondència és un delicte molt greu en els estats democràtics, i, per tant, cal mirar d'arribar fins al final. Una altra cosa és que el fet no sorprengui gens tenint en compte que l'Estat espanyol és un Estat que viola els Drets Humans. Estem parlant d'un Estat que empresona persones acusades de tenir idees contràries al seu règim absolutista, que apallissa la ciutadania per voler expressar-se mitjançant les urnes, que viola la correspondència impunement en els serveis de correus, que tanca o manipula pàgines web de la dissidència, que espia telefònicament les converses de persones que li són desafectes, que saqueja museus amb cossos paramilitars, que emmordassa els mitjans de comunicació i els diu quines paraules poden usar i quines no, que prohibeix l'ús del color groc en diferents àmbits de la vida, incloent-hi les fonts públiques lluminoses.

El paroxisme del Règim dictatorial espanyol arriba a l'extrem de prohibir la lliure circulació de persones amb bufandes grogues en les rodalies del lloc on es trobi el president del govern espanyol. Hi poden circular perfectament col·lectius amb distintius feixistes –l'Estat fins i tot condecora nazis, subvenciona entitats que fan apologia de Franco i en protegeix els exdirigents que encara són vius–, però es criminalitzen les bufandes grogues, per més que els qui les portin, com va passar a Mataró el 2 de novembre passat, siguin ciutadans de vuitanta anys.

Vivim sotmesos a un règim totalitari i catalanofòbic, la qual cosa fa que la independència de Catalunya no sigui només un dret inalienable i un objectiu propi de tota nació amb un mínim de dignitat. La independència nacional és, per a Catalunya, una necessitat vital per raons de sanitat democràtica i de pura supervivència. És la diferència entre viure a l'interior de la cova de Krúbera-Voronya, al Caucas, o al peu de les Dolomites, als Alps italians. El dia 21 de desembre, els catalans hem de decidir quin aire volem que respirin els nostres fills.

Cugat.cat , 15/12/2017
 
La plaça de l'1 d'octubre Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dilluns, 27 gener 2020
La plaça de l'1 d'octubreNo sé si progressarà o no la petició que un ciutadà va formular en un ple de l'Ajuntament de Sant Cugat, a fi que la plaça del Rei sigui rebatejada com a "plaça de l'1 d'octubre", seguint la iniciativa que mostren les plaques col·locades pel Comitè de Defensa de la República (CDR). En tot cas, jo m'hi adhereixo entusiàsticament, ja que aquest nou nom, a més d'expressar el rebuig a la violència que les forces armades espanyoles van desplegar aquell dia contra el poble català, també fixa oficialment la data en la memòria col·lectiva dels santcugatencs. De fet, proposo que aquesta iniciativa s'estengui a d'altres municipis.

Hi ha, tanmateix, més elements que haurien d'empènyer el govern municipal a factibilitzar la proposta esmentada. D'una banda, el rebuig sistemàtic que, des del primer dia, ha generat sempre el nom d'aquesta plaça. Els Borbons no són grats a la major part de la ciutadania per tot el mal que han causat a Catalunya al llarg de la història, i cap país del món, amb un mínim de dignitat, no dedica carrers als seus botxins. S'hi afegeixen, a més, els tradicionals discursos de la corona espanyola contraris a les llibertats nacionals de Catalunya. Especialment el discurs del 3 d'octubre passat, en què Felip VI, amb la seva omissió dels fets del dia 1, va donar cobertura a la barbàrie dels cossos policials espanyols contra els catalans que feien cua per votar i defensaven pacíficament les urnes del feixisme uniformat que volia segrestar-les a cops de porra, disparant pilotes de goma i buidant ulls.

Hi ha també una altra raó per esborrar del nomenclàtor viari de Sant Cugat el nom de la plaça del Rei, i és que d'acord amb els resultats del Referèndum d'Autodeterminació celebrat l'1 d'octubre de 2017, amb un 90,18% de vots favorables al SÍ, i només un 7,83% favorables al NO, Catalunya va decidir constituir-se en República. Les repúbliques, com sabem, són l'antítesi de les monarquies. No es permet que cap individu, utilitzi valors de sang i de llit per erigir-se en sobirà de pobles que, al seu torn, no sols tindran prohibit criticar-lo sinó que es veuran obligats a mantenir-lo a ell i a tota la seva família. El poble català no té rei ni en vol cap, la qual cosa fa del tot incongruent l'existència d'una plaça santcugatenca que honori aital institució. Suggereixo, això no obstant, que si les plaques estan tan fortament clavades a la paret que no es poden treure, el consistori n'ampliï el text de manera que, a partir d'ara, la "plaça del Rei" passi a dir-se "plaça del Rei de la Selva".

Cugat.cat , 24/11/2017
 
Una nova victòria independentista a Sant Cugat Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dilluns, 27 gener 2020
Una nova victòria independentista a Sant CugatUna vegada més, l'independentisme ha tornat a guanyar les eleccions a Sant Cugat. Ho ha fet amb un 55% dels vots, que és la suma de Junts per Catalunya, ERC i CUP, davant del bloc nacionalista espanyol (Ciudadanos, PSC-PSOE i PP), que només ha obtingut un 37%. El resultat, a més, té un valor afegit, que és el de la participació: un 87,23%. Tot un rècord històric que no sols supera la mitjana catalana, situada en un 81,94%, sinó que mostra Sant Cugat com una ciutat altament polititzada i compromesa amb el seu temps.

Això de banda, no cal dir que aquestes eleccions han suposat un fortíssim correctiu per a aquells que preconitzaven la mort del Procés i el retorn a la cleda espanyola dels catalans amb consciència dels seus drets nacionals. El Procés és més viu que mai, el nacionalisme espanyol ha tocat sostre després d'intentar arreplegar vots pels racons més amagats i l'independentisme s'ha mostrat com una força a l'alça obtenint cent mil vots més que l'any 2015 al conjunt del país.

Aquesta és la dura realitat que esperava a Ciudadanos, en despertar-se de l'al·lucinació que els feia cridar "¡Campeones!" la nit de les eleccions. Campions de què? Campions en derrotes, perquè les xifres parlen per si mateixes i han tornat a dir que el nacionalisme espanyol és minoria a Catalunya. El gros del creixement de Ciudadanos amb relació a les eleccions anteriors no prové pas de la minva de l'abstencionisme, sinó del vot manllevat al PP. L'espanyolisme va pensar que el vot útil era Ciudadanos, va vendre la pell de l'ós abans de caçar-lo, se'n va vantar ridículament, va fer auguris apocalíptics sobre l'independentisme i ara ha topat de nas a nas amb la crua realitat. "Ara sí que votarem", deien. Doncs sí, cap problema. Catalunya ha votat i ha enviat, un altre cop, el nacionalisme espanyol a l'oposició. Deu ser dur haver d'assumir que ets menut quan t'has vantat de ser gegantí.

Cugat.cat , 29/12/2017
 
L'animalització dels humans Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dilluns, 27 gener 2020
L'animalització dels humansDes d'aquí vull transmetre el meu agraïment a les dues-centes persones que el 19 de novembre passat van omplir la Nau de Cultura de Valldoreix per veure l'obra 'L'arrogància humana'. Vivim dies convulsos i resulta vivificant que, malgrat tot, siguem capaços de trobar moments per a la cultura en una sala de teatre justament ara, que, com diuen els indicadors, el consum cultural viu hores baixes. No hem de privar-nos de l'enriquiment espiritual que ens aporten la literatura, la dramatúrgia, la música...; les arts, en definitiva.

També vull agrair l'esforç enorme dut a terme pel Grup de Teatre Espiral, sota la direcció de Trini Escrihuela, amb la participació d'actors d'altres companyies, per fer realitat el muntatge d'aquesta obra. Catorze intèrprets en escena, unes caracteritzacions i un maquillatge de gran complexitat i uns continus canvis de situació comporten sempre un gran perill. I, tanmateix, tot va sortir meravellosament bé.

Amb “L'arrogància humana”, que és una adaptació de la meva novel·la 'Cor de brau', he volgut fer una obra que apel·li a una consciència global planetària, una consciència que ens baixi els fums com a éssers humans i que ens recordi que som fills de la Terra, no pas els amos. La Terra és el nostre hàbitat, no en tenim cap altre, i, francament, sembla molt poc intel·ligent la depredació a què la sotmetem i la manera que tenim de tractar la vida que la configura. L'obra ens ho mostra per mitjà d'un procés d'humanització dels animals i d'animalització dels humans. Tots els éssers vius tenen drets i dignitat, i mai no podrem dir-nos humans mentre tractem inhumanament la vida que ens acompanya a la Terra.

Tot Sant Cugat , 2/12/2017
 
El president Puigdemont i la dignitat Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dilluns, 27 gener 2020
El president Puigdemont i la dignitatLes eleccions catalanes del 21 de desembre no són unes eleccions legítimes, són unes eleccions dictades per un poder absolutista, hereu ideològic del que hi havia abans de la mort de Franco, i disposat a tot, inclosa, com ja s'ha vist, la violació flagrant dels drets humans, per tal que el poble català no pugui decidir sobre la seva pròpia vida. El pretext per imposar aquest totalitarisme és una Constitució –un frau en si mateixa, perquè va ser planificada pel franquisme i tutelada pels militars del dictador–, i un suposat article 155 segons el qual qui l'invoca té llicència per fer tot el que vulgui amb absoluta impunitat, entre altres coses perquè tant el poder que el pot invocar com els seus tribunals són exactament el mateix. A Catalunya, naturalment, hi tenen delegats que, mancats de sentit del ridícul, malden per semblar més espanyols que els espanyols. Són els Michael Jackson de la política catalana, negres esperpèntics que reneguen del seu color convençuts que com més sacralitzin la llei dels blancs més blancs seran ells.

No crec que siguin gaires, els europeistes que en un altre temps haguessin previst l'existència d'un Estat totalitari i supremacista en el si de la Unió Europea. Sobre el paper, semblen conceptes antagònics, certament. Amb tot, la possibilitat, per remota que es veiés, s'ha fet realitat. Espanya és una dictadura. És un Estat totalitari, perquè no té separació de poders; destitueix el govern de Catalunya sorgit de les urnes; empresona els seus legítims representants i els sotmet a humiliacions i vexacions; cuina calúmnies i difamacions per desacreditar-los en l'àmbit personal i alterar resultats electorals; filtra resolucions judicials a la premsa amiga abans que les coneguin els propis encausats; obliga el president català i diversos consellers a exiliar-se a Brussel·les acusats de delictes inexistents en l'ordenament jurídic europeu; envia cossos paramilitars a apallissar el poble català i l'ofega econòmicament; fabrica lleis exprés que permetin foragitar les seves empreses; coacciona telefònicament empreses emblemàtiques perquè abandonin Catalunya; utilitza tots els ressorts de l'Estat per empobrir-la; intervé les seves institucions; assalta els museus catalans amb dos-cents agents paramilitars armats per saquejar-hi el patrimoni que contenen; inhabilita i imposa sancions astronòmiques a polítics i ciutadans pacífics i democràtics a fi d'arrabassar-los les seves cases mitjançant embargaments; i, entre tantíssimes altres barbaritats, conculca la llibertat d'expressió; instaura una llei mordassa; tanca pàgines web desafectes; intimida la ciutadania establint que tot el que es digui o es xiuli contra l'Estat serà conceptuat com a delicte; escorcolla domicilis particulars i petites i mitjanes empreses que puguin haver facilitat la votació en un referèndum; criminalitza el color groc, fins i tot el de les fonts lluminoses de Montjuïc; persegueix periodistes acusant-los de fer comentaris poc plaents a les oïdes del Règim i tramet als mitjans de comunicació el llistat de paraules que tenen prohibit pronunciar. La pregunta és: quant trigarem a veure aquesta dictadura anomenada Espanya asseguda davant d'un tribunal penal internacional?

Tanmateix, lluitant contra tot això, lluitant contra aquest absolutisme rabiós i enfollit, hi ha Catalunya, una vella i democràtica nació d'Europa que malda per la seva llibertat. La llibertat que l'Estat ocupant li nega. I el millor d'aquesta lluita, el millor d'aquest procés d'independència de Catalunya, és que no hi ha cap home ni cap dona que en sigui el líder. Cap ni un/a. Aquest és el seu valor més gran. Ha estat el poble, la força nascuda d'aquest poble, qui ha liderat i qui està liderant el Procés. La independència catalana, a diferència de la d'Escòcia, no és un projecte sorgit d'un partit polític, és un projecte nacional, de gent de tota mena i votant de diferents colors unida en la defensa del més important de tots els drets socials: la llibertat.

Però per poder gestionar aquest moviment calia un president i un govern al capdavant que no defallissin davant les agressions espanyoles, un president i un govern disposats a patir en pròpia pell, si calia, les conseqüències d'aquestes agressions. I els hem tingut. Els tenim. Per això són a l'exili, a la presó o en llibertat condicional. I per això, també, aquestes eleccions són il·legítimes. Heus aquí un munt de raons: perquè constitueixen un acte dictatorial per part de l'Estat espanyol, perquè només el president de Catalunya pot convocar eleccions a Catalunya, perquè cap poder està legitimat per destituir un govern escollit a les urnes i perquè vulneren totes les garanties democràtiques en celebrar-se privant de llibertat alguns dels candidats que hi concorren. Només en les democràcies totalitàries s'emmanillen i s'emmordassen els adversaris polítics per tal que no puguin fer campanya electoral, només els règims totalitaris tenen presos polítics i els utilitzen com a ostatges per intimidar i coaccionar la població.

Catalunya té un president, que és el president Puigdemont, i no ha deixat de ser-ho en cap moment digui el que digui l'Estat espanyol. És per aquesta raó que les eleccions imposades del 21 de desembre han de servir per fer caure Madrid en la seva pròpia trampa amb una nova victòria independentista. Aquells que diuen que el Procés és mort, tindran més Procés que mai, i no l'aturarà cap cop d'Estat en forma d'article 155 mentre hi hagi persones nobles i honestes com les que són a l'exili o a la presó disposades a defensar-lo. La maniobra de l'Estat espanyol consisteix a sembrar zitzània entre PDeCAT, ERC i CUP per eliminar la figura del president Puigdemont, que és la figura que el nacionalisme espanyol odia més profundament perquè és un home íntegre que no s'agenolla davant seu.

No cal cridar el doctor Watson perquè escolti quelcom tan elemental: la idea espanyola és que si algunes d'aquestes forces fan seu, sense adonar-se'n, el prisma hispanocèntric de la qüestió, prioritzaran la seva pròpia llista i, si guanyen, foragitaran Puigdemont de la presidència, que és precisament el que pretén l'Estat. Aquestes forces, consegüentment, han de reflexionar i respondre qui és, segons ells, l'actual president de Catalunya: Carles Puigdemont o Mariano Rajoy? Si la seva és una visió catalanocèntrica i no accepten la mascarada imposada per Madrid, és obvi que després de les eleccions Puigdemont ha de continuar essent el nostre president. Si, en canvi, tot aprofitant un resultat favorable, opten per lliurar la presidència a un tercer candidat, estaran legitimant aquestes eleccions dictatorials i acceptant, ni que sigui amb la més bona fe, que l'actual president de Catalunya és Mariano Rajoy.

Què és, doncs, el que l'Estat no vol? Què és el que l'Estat no vol que el món vegi? La unitat. La unitat d'una majoria social catalana que, més enllà de les seves sigles favorites, restitueix el president Puigdemont i el vicepresident Junqueras en els mateixos càrrecs que els van ser violentament arrabassats. Carles Puigdemont i Oriol Junqueras són el nostre president i el nostre vicepresident, i només poden deixar de ser-ho en unes eleccions convocades per l'actual president de Catalunya, el president Puigdemont. L'Estat espanyol ha pretès llevar-los la dignitat i els catalans tenim el deure ètic de protegir-la. La seva és també la nostra. D'això, se'n diu, dignitat col·lectiva.

El Món , 18/12/2017
 
Els contenidors de roba usada Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dilluns, 27 gener 2020
Els contenidors de roba usadaA la meitat de l'estiu que ja hem deixat enrere, l'ONG Humana va publicar les dades relatives a la roba usada que els seus contenidors de Sant Cugat havien recollit en el decurs del primer semestre d'enguany i es felicitava per l'augment experimentat amb relació al mateix període de l'any 2016. Humana, que té cinquanta-dos contenidors al municipi, havia recollit 85.335 quilos de roba, xifra que suposa un creixement d'un 4,24%. Pel que fa al conjunt de Catalunya, amb un 4,58%, el creixement ha estat similar. En total s'han recollit 2.430 tones, 106 més que l'any anterior.

Aquests contenidors, com també els de la cooperativa Roba Amiga, fan una tasca extraordinària, perquè no sols permeten la reutilització de roba per part dels sectors més desafavorits de casa nostra i de diversos països de l'Àfrica, sinó perquè, com diu l'actor britànic Jeremy Irons, "no té cap sentit cremar els recursos constantment; ens cal una reorganització i també molta voluntat". Jeremy Irons ha viatjat a molts punts del continent, d'acord amb un programa de la Comissió Europea destinat a promoure la sensibilització dels països rics i fomentar la consciència col·lectiva sobre la necessitat de preservar el medi ambient, i és una persona molt compromesa en aquest àmbit.

Tot amb tot, caldria que els contenidors destinats al reciclatge tèxtil fossin menys vulnerables, tècnicament parlant, i que el seu contingut fos més inaccessible per a les organitzacions rapinyaires que es dediquen a buidar-los amb finalitats que no tenen res a veure amb els programes solidaris d'Humana i de Roba Amiga. Jo mateix, que tinc un d'aquests contenidors ben a la vista des de casa, sóc testimoni ocular del buidatge sistemàtic que porten a terme individus "equipats" amb Audi o BMW.

Cugat.cat , 1/12/2017
 
Assetjadors, maltractadors i violadors Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dilluns, 27 gener 2020
Assetjadors, maltractadors i violadorsM'identifico plenament amb el suport que l'ajuntament de la meva ciutat, Sant Cugat, ha donat al manifest que es va redactar amb motiu del Dia Internacional per a l'eliminació de la Violència envers les Dones. És un manifest realment esplèndid en la seva configuració d'idees i en l'expressió verbal de les mateixes, que pretén conscienciar-nos sobre les xifres dramàtiques que presenta la violència masclista.

Diu el manifest: "Hem heretat una tradició en la qual les dones aguanten les agressions en silenci, amb patiment i sentiment de culpa, perquè encara vivim en una cultura masclista que ha normalitzat les conductes delictives contra les dones'. I tot seguit, adreçant-se directament a les dones, afegeix: "Si us sentiu sota amenaça, si viviu amb por, per poca que sigui, demaneu ajuda. La nostra manera de pensar, de vestir, de divertir-nos, de gaudir de la vida, mai no ha de ser un argument per acusar-nos o fer-nos sentir malament. No som responsables de les agressions que rebem. Les nostres opinions, desitjos o reivindicacions són tan legítimes com les d'un home. Ningú no pot dir-nos com hem de viure o què hem de fer. Només nosaltres podem decidir com volem viure i la mena de dona que volem ser'.

Doncs sí, és així. L'assetjador, el maltractador o el violador no actuen només empesos pel fet que la dona ocupa un lloc insignificant en la seva escala de valors, ho fan, també, perquè se saben emparats per un sistema que, malgrat les moltes millores experimentades, encara és profundament androcèntric. I això, és clar, es reflecteix en l'administració de justícia. Una pregunta habitual a la violada és: "Va tancar les cames o no?'

Aquestes darreres setmanes hem vist com en el judici a cinc individus, entre els quals un militar i un Guàrdia Civil, per violació a una noia durant els "sanfermines" de l'any passat en un portal, la víctima s'ha hagut de justificar per haver fet una vida mínimament normal en dates posteriors i per no estar plorant encara avui. És indignant, francament. La sospita que plana sempre sobre la dona violada, com a inductora/provocadora/consentidora de la seva pròpia violació, és una mostra ben il·lustrativa dels prejudicis que encara predominen en la societat. Talment com si una dona violada, per tal de superar el trauma inesborrable –repeteixo: inesborrable– que això suposa, no tingués dret a intentar refer la seva vida i s'hagués de tancar indefinidament a casa, sense anar a treballar ni relacionar-se amb ningú.

Potser algú pensi que el cas dels "sanfermines" ens queda lluny, geogràficament, però no és cert. Les xifres de l'any passat, facilitades pels Mossos d'Esquadra, ens diuen que a Catalunya s'esdevé una agressió sexual cada tretze hores. I estem parlant només de les agressions denunciades! Quant al perfil dels casos, els Mossos indiquen que l'agressor sempre és un home i que la víctima, el 96% de les vegades, sempre és una dona. D'això, se'n diu violència estructural; una violència estructural que només pot ser eradicada per mitjà d'una evolució de la nostra mentalitat col·lectiva, cosa que inclou els testimonis abúlics i els mitjans de comunicació.

Cugat.cat , 22/12/2017
 
El joc de Domènech, Colau, Rabell i companyia Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dimecres, 08 gener 2020
El joc de Domènech, Colau, Rabell i companyiaTot i que l'independentisme, afortunadament, ha fet miques l'ambigüitat que aixoplugava la política catalana més immobilista, encara hi ha polítics, expolítics i tertulians de premsa, ràdio i televisió –espanyolistes encoberts– que eviten definir-se amb relació a la llibertat de Catalunya. Pensen –realment s'ho creuen?– que la indefinició els fa superiors a la resta de mortals, gent primitiva, ignorant i eixelebrada que maduraria si escoltés les doctes pontificacions dels ambigus. Xavier Domènech, Ada Colau o Lluís Rabell en són el retrat més viu –cal ser molt, molt miserable per dir, com va dir Colau, que cal que els presos polítics surtin de la presó "per donar la cara". Això sol ja hauria d'apartar aquesta dona de la política per sempre més–, però n'hi ha d'altres que, sense tenir responsabilitats polítiques, es passegen d'emissora en emissora dient-nos que a Catalunya hi ha dos blocs, els del sí a la independència i els del no, i que ells, naturalment!, no estan en cap dels dos, sinó tot al contrari.

D'acord amb aquesta posició, els indefinicionistes tenen per costum repartir fuetades indistintament. Són els autèntics ni-ni. És a dir, que si hom els pregunta sobre el conflicte entre Catalunya i Espanya sempre comencen amb aquestes paraules: "Nosaltres no estem ni a favor dels independentistes ni dels no independentistes", o "Jo no sóc ni independentista ni no independentista". I tot seguit, com qui es mira el partit des de la llotja, blasmen les dolenteries del bloc del no –només les que són tan òbvies que no es poden amagar– i després, ràpidament, afegeixen: "Però també hi ha moltes coses que el bloc del sí no ha fet bé". I és que, és clar, a Catalunya només els indefinicionistes fan les coses bé. Com les mestres de P3, que en veure dos infants discutint els diuen "nens, no us baralleu", ells sí que en saben i estan per damunt del bé i del mal. Tot consisteix a no fer absolutament res. Si no fas, si no et defineixes, mai no t'equivoques i sempre podràs dir "jo ja ho deia". Ignoro quina autoritat acadèmica els ha lliurat el màster en coaching, però s'ha de reconèixer que són uns coach infal·libles.

Amb relació a la llibertat de Catalunya és molt positiu gaudir d'un coach com Domènech, Colau o Rabell, perquè els seus savis consells són ideals per combatre l'estrès. L'immobilisme no s'estressa mai. En té prou d'aprendre's de memòria algunes frases de manual. La favorita és aquesta: "Cal dialogar/pactar". És tan maca, fa tan progre repetir-la a tort i a dret, que el qui la diu sempre queda bé. En versió més llarga hi trobem aquesta altra: "El que han de fer els dos blocs és asseure's al voltant d'una taula i parlar". La pregunta que no responen mai és: "Com es pot parlar i pactar amb algú que no vol fer-ho?" Què ha de fer una dona que es vol separar del marit, posem per cas, quan aquest no vol sentir parlar de separació i l'apallissa si ella, en veure tancada la porta a pany i forrellat, gosa fugir per una finestra? Amb un coach com Domènech, Colau o Rabell, o tot l'estol de tertulians indefinicionistes que imparteixen saviesa a Catalunya, a la dona en qüestió se li recomanaria que no fugís, que acatés les lleis de l'amo –perdó, del marit– i que, per anys que passessin, seguís intentant fer una separació pactada. "Cal pactar, Laieta, cal pactar".

El problema és que si la Laieta ha decidit separar-se és justament perquè ha pres consciència que la seva vida està amenaçada en aquell marc de convivència. Sap del cert que aquell home no sols no canviarà mai –mai!–, sinó que tampoc no la reconeixerà mai com una igual amb els mateixos drets que ell. No hi ha viaranys alternatius. Sempre, sempre, sempre serà així. Doncs bé, la docta medicina dels indefinicionistes és resignació cristiana i, tot pidolant-pidolant, mirar de portar algun peixet al cove. Això del peix al cove no ho han inventat els indefinicionistes d'avui, no cal dir-ho; els d'abans ja se'n servien. Però, ves quins tombs que fa la vida, ara resulta que és el catecisme de la progressia catalana. Tanmateix, tot s'entén molt millor si analitzem l'expressió "nosaltres no som ni independentistes ni no independentistes". L'antònim d'independentista no és "no independentista". L'antònim d'independentista és "dependentista". Passa, però, que és una paraula tan lletja que ningú no la vol, perquè deixa molt retratat. Sentir dir algú que és "dependentista" sobta força i, en el millor dels casos, fa pena, perquè implica el reconeixement d'una submissió vocacional. Per això tots els dependentistes s'han comprat un uniforme de camuflatge que té algunes variants, com ara "unionista", "legalista", "constitucionalista"... Sonen bé, oi, aquests mots? El marit de la Laieta també és unionista, està encantat amb la seva pròpia llei, la llei que encadena la Laieta per a tota la vida.

Diguem les coses pel seu nom: o s'és independentista o s'és dependentista. No hi ha terme mig. O s'és independent o no se n'és, o es vol la llibertat de Catalunya o no es vol. La resta és emprenyar la gata. Deixem, per tant, de fer nostre el llenguatge dels indefinicionistes i de parlar càndidament per boca seva. Trist camuflatge, el de la indefinició. L'indefinicionista, el ni-ni per excel·lència, és molt més transparent del que es pensa, es defineix evitant definir-se.

El Món , 20/11/2017
 
Les agressions espanyolistes a periodistes Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dimecres, 08 gener 2020
Les agressions espanyolistes a periodistesLa meva solidaritat amb els periodistes del Tot Sant Cugat que van ser insultats i assetjats en la concentració ultranacionalista espanyola del 6 de novembre passat davant l'Ajuntament contra la pancarta que deia "Llibertat presos polítics. Democràcia". Va ser una concentració que, com totes les que porta a terme aquesta gent, es va caracteritzar per la violència. De vegades és contra persones, d'altres contra edificis o institucions i d'altres contra mitjans de comunicació que no se sotmeten als principis totalitaris de la "unidad de España". Això, però, només és una petita mostra del que voldrien fer si poguessin. Però no poden. Sortosament, no poden.

El que sí que fan, perquè és de franc, és intentar impedir que el periodisme que no és hispanocèntric pugui desenvolupar lliurement la seva feina. Insulten els professionals, els tapen les seves càmeres amb banderes espanyoles perquè no puguin filmar les destrosses que fan i les cares dels responsables, obliguen els vianants a besar la bandera, tapen la visió dels automobilistes i dels motoristes que passen pel seu davant i, empesos per un immens complex d'inferioritat, no en tenen prou de dir allò que són, també exigeixen que els altres siguin el mateix que ells. La frase a Sant Cugat, com a tot arreu, era aquesta: "¡Eres español! ¡Eres español! ¡Eres español!" i així indefinidament.

Com jo mateix deia en una columna anterior, és cert que no tots els concentrats es lliuraven a la violència. No caldria sinó! Però la indolència davant d'agressions a edificis institucionals i a informadors considerats desafectes al Règim, converteix els passius en còmplices. Diu la saviesa popular que "qui calla consent", i jo vaig ser testimoni ocular de fins a quin punt els concentrats no actius consentien amb una mirada complaent o, en el millor dels casos, indulgent. Tota passivitat en situacions en què algú dels "teus" està exercint la violència contra tercers constitueix un acte d'aquiescència que possibilita, agreuja i fa més duradora l'agressió. Els qui ara volen ocupar Catalunya Ràdio, TV3 i altres mitjans públics són els mateixos que voldrien emmordassar també mitjans privats com El Món, Vilaweb, Racó Català, etc. De fet, res no els agradaria tant com ampliar la xifra dels deu presos polítics actuals a milers i milers. Ens tancarien en camps de futbol. Emmanillar i emmordassar han estat sempre els valors suprems del totalitari.

Cugat.cat , 17/11/2017
 
L'atac feixista a l'Ajuntament de Sant Cugat Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dimecres, 08 gener 2020
L'atac feixista a l'Ajuntament de Sant CugatEl 6 de novembre passat, a les vuit del vespre, es van concentrar diverses persones d'ideologia nacionalista espanyola davant l'Ajuntament de Sant Cugat amb càntics casposos, consignes totalitàries i portant a terme actes de vandalisme contra el consistori tot insultant els periodistes i impedint que poguessin desenvolupar la seva tasca.

Òbviament, aquest comportament no constitueix cap sorpresa. Tothom sap que els aplecs nacionalistes espanyols tenen la violència com a tret idiosincràtic. Això no vol pas dir que tots els concentrats, que amb prou feines arribaven a cinc-cents, fossin violents. Tots no n'eren, cal dir-ho. Álvaro Benejam, del PP, per exemple, va qualificar d'"indesitjables" els violents davant els micròfons de Cugat.cat. Però no és a posteriori que hom s'ha de desmarcar dels indesitjables, sinó quan aquests estan actuant en les teves pròpies files. I s'ha de fer parant-los els peus. És prou sabut que en aquests casos, per aturar la violència, no hi ha res més efectiu que la reprovació feta per la resta de concentrats, cosa que aquell dia no va succeir. Tot al contrari. Hi havia molta complaença davant el llançament d'ous i l'arrencada de la pancarta del balcó consistorial, que deia "Llibertat presos polítics. Democràcia".

La pancarta va ser arrencada i esquinçada davant la passivitat de la policia local i dels Mossos d'Esquadra. Una passivitat que, com és lògic, va donar ales als feixistes. Ara, per tant, l'Ajuntament té dues alternatives: una, restituir la pancarta per poder complir la promesa del Manifest que va llegir a la plaça de la Vila, el 2 de novembre, en què es deia que "no la retirarem fins que els presos polítics estiguin en llibertat"; o dues, no fer aquesta restitució i acceptar l'acció dels feixistes. Aquesta última, tanmateix, equivaldria a dir-los: "Teniu carta blanca per violentar el consistori sempre que vulgueu".

No cal tenir gaire memòria històrica per saber que la cantarella del nacionalisme espanyol segons la qual "a Espanya no hi ha presos polítics', és exactament la mateixa que la del franquisme. Els dictadors no reconeixen mai que empresonen persones per gosar tenir idees desafectes a les seves lleis totalitàries. L'excusa sempre és la "llei", com si llei i democràcia, o llei i justícia, fossin el mateix. Una llei com l'espanyola, que impedeix que el poble català pugui viure en llibertat, és una llei dictatorial. Malament rai, quan el supremacisme esdevé llei!

D'altra banda, cal dir als concentrats a Sant Cugat –la majoria eren ultres vinguts d'altres municipis per fer embalum– que mirin de dissimular una mica més els seus principis absolutistes quan afirmen que no se senten representats pels valors expressats en la pancarta del balcó consistorial. Si tinguessin cultura democràtica, el primer que haurien de fer és comptar vots. Els demòcrates dirimeixen la seva força a les urnes, i tot seguit compten els vots. Ja sé que deu ser dur per a alguns que el nacionalisme espanyol perdi sempre a Sant Cugat, però de cap manera no es pot admetre que allò que els vots li neguen pretengui aconseguir-ho amb ous. Són els vots, no pas els ous, els que diuen que la majoria de santcugatencs exigim la llibertat dels presos polítics. Esperem, doncs, que l'Ajuntament, com ja ha informat, restituirà aviat la pancarta per tal de transmetre un missatge ferm i clar a aquesta gent tan ufana i tan superba. No fer-ho significaria legitimar la seva violència i empènyer-los a dur a terme més accions. Com més cedim, més es creixen; la seva fúria s'alimenta de la nostra indolència.

Cugat.cat , 10/11/2017
 
Unitat, fermesa, intel·ligència i moral de victòria Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dimarts, 07 gener 2020
Unitat, fermesa, intel·ligència i moral de victòriaVivim dies convulsos, d'una intensitat política excepcional, i és normal que l'independentisme es faci un munt de preguntes. Els esdeveniments es precipiten l'un darrere l'altre en qüestió d'hores i es passa de la certesa al dubte o de l'afirmació a l'interrogant en qüestió de minuts. La resposta, tanmateix, ha de ser la temperància. És cert que encara no som un Estat, però ho serem. Ho serem. No en tinguem cap dubte. Ens cal, això sí, unitat, fermesa, intel·ligència i moral de victòria.

Unitat: La unitat és un element imprescindible en tota empresa humana. Tant hi fa que es tracti d'un equip de futbol, d'un col·lectiu social o d'una col·lectivitat nacional. Cap projecte, per noble que sigui, no pot reeixir sense la unitat d'acció dels seus membres. Això no vol pas dir que no hi pugui haver debat intern sobre les estratègies a seguir, naturalment que sí, però a porta tancada, mai en forma de safareig. El safareig porta al descoratjament, el descoratjament a la divisió, i la divisió afavoreix l'enemic. Ja fa molt de temps que l'Estat espanyol frisa perquè l'independentisme s'emboliqui en lluites caïnites que avortin la independència de Catalunya. Està en joc la nostra llibertat, i això exigeix que cada lluitador s'empassi la seva ració de gripaus. El compte de resultats es fa al final de trajecte, no abans d'arribar-hi.

Fermesa: En tota lluita, per pacífica que sigui –com la catalana–, hi ha moments de dubte, de recel, d'indecisió, moments en què apareix la malfiança i s'obre la capsa dels retrets: "Traïdor, inepte, mentider... Jo en sé més que tu, nosaltres som més autèntics que vosaltres..." Són moments molt desaconsellables, perquè resulten profundament autodestructius. En l'esport, per exemple, veiem tot sovint com la mala maror d'un vestuari esdevé nefasta al terreny de joc i com els retrets entre companys, en el decurs dels partits, aboquen l'equip a un final de lliga desastrós. El conflicte entre Catalunya i Espanya no és un conflicte entre iguals, això és obvi; és un conflicte entre una vella nació d'Europa, que sap que sense la condició d'Estat està abocada a desaparèixer, i un Estat absolutista i supremacista, que frisa per aquesta desaparició. Tanmateix Espanya no ha pogut anorrear Catalunya. Tot i els poders i les clavegueres de l'Estat, tot i les partides milionàries, tot i les amenaces, les calúmnies i els muntatges periodístics, tot i els tribunals, els serveis secrets, el desplegament armamentístic, la violació de correspondència, la persecució de la llibertat d'expressió, la criminalització del Parlament, l'empresonament de persones innocents i la violència salvatge contra el poble català a les portes i a l'interior dels col·legis electorals, Espanya no ha pogut sotmetre Catalunya. No ha pogut! Ni tan sols, servint-se de tota aquesta barbàrie, va ser capaç d'impedir el Referèndum i de trobar les urnes i les paperetes. Quin fracàs més espectacular i humiliant. D'aquí ve la seva ràbia. La mateixa ràbia del gegant vençut públicament per un infant. Fermesa, amics. Vivim en un món tecnològic, però encara no és possible que un poble esdevingui independent des del sofà prement tan sols la "i" d'independència en el comandament a distància. Encara cal esmerçar esforços i canalitzar molta energia en la lluita per aconseguir-ho. I ho estem aconseguint. Per més que no ens ho sembli, ho estem aconseguint. Altrament, quin sentit tindria tot aquest desplegament espanyol de catalanofòbia, de multes milionàries, d'inhabilitacions, de criminalitzacions, d'empresonaments i de violència desfermada? Fermesa, amics. La llibertat és al cap dels dits.

Intel·ligència: Diuen els experts en afers internacionals que tots els conflictes polítics acaben sempre, tard o d'hora, en una taula de negociació. I és cert. No hi ha cap més alternativa; més enllà de la violència, és clar. Per això, per més que l'Estat espanyol intenta provocar-la per poder emprar la coartada terrorista, Catalunya rebutja la violència i no està disposada a picar l'ham. Ni tan sols després dels més de mil catalans que van ser ferits l'1 d'octubre pels cossos paramilitars espanyols. D'aquesta resposta nostra, se'n diu intel·ligència. Això és el que ens fa tan forts. Deixem, doncs, que Espanya es fabriqui miratges de si mateixa en forma de desfilades militars i exhibició de canons, avions i tancs –ho necessita per reafirmar-se, perquè és així com entén la vida–, i felicitem-nos, mentrestant, de tenir l'arma més poderosa que existeix: la gent.

Moral de victòria: L'Estat espanyol sap perfectament que la independència de Catalunya és inevitable. Del tot inevitable. S'indigna, s'enrabia, s'enfila com una carbassera, però sap que no hi pot fer res. De fet, és justament per això que s'indigna, s'enrabia i s'enfila com una carbassera, i el decret d'empresonament dels membres del govern de Catalunya, talment com ho hauria fet el Règim matriu de l'actual, és la més espectacular mostra de derrota i desesperació. Fidel a les seves essències supremacistes, l'Estat espanyol substitueix la manca d'arguments amb l'ús de la força sense adonar-se que aquesta última és la més nítida expressió d'impotència de tot dominador. Com diu el test de l'ànec: si camina com un ànec, neda com un ànec i fa quac-quac com un ànec, aleshores, no hi ha dubte, és un ànec. Doncs bé, si un Estat legisla com el feixisme, empresona com el feixisme i viola els drets humans com el feixisme, aleshores, no hi ha dubte, és feixisme. Per tant, paciència amics. És veritat que el que està fent és d'una gravetat extrema, però ha quedat atrapat en la seva pròpia ratera i en un futur immediat, quan siguem lliures, ens adonarem que va ser així com l'Estat espanyol va teixir la nostra victòria.

El Món , 6/11/2017
 
<< Inici < Ant 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Seg > Final >>

Resultats 16 - 30 de 1952
spacer.png, 0 kB