spacer.png, 0 kB
Vctor Alexandre
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
Inici
La independència explicada al meu fill
Cal salvar el Diari de Sant Cugat Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dimarts, 05 gener 2016
Diari de Sant CugatConsidero una molt mala notícia l'anunci de desaparició del Diari de Sant Cugat. Em sap molt de greu pensar que si no es produeix un petit miracle, aquest mitjà, que en realitat és un setmanari, publicarà el seu darrer número el 8 de gener vinent. És a dir, que li queda tant sols un mes de vida. I això després d'un quart de segle d'existència, una existència atzarosa, amb etapes diverses -recordem que inicialment es deia Els Quatre Cantons- i amb moments econòmicament difícils que per sort es van poder superar. Ara, però, sembla que va de debò.

No sé si aquesta columna pot servir d'alguna cosa, però voldria demanar a les nostres autoritats i als editors del Diari que miressin de trobar una fórmula imaginativa que en permetés la supervivència. És ben cert que la societat ha experimentat canvis que estan afectant la premsa escrita. En dóna fe la forta davallada de vendes que han patit els quioscs. Però seria terrible que, en virtut d'això, la premsa escrita hagués de desaparèixer. La informació, com la literatura, no pot ser només virtual, no podem renunciar als valors que comporta l'hàbit de llegir sentint a les mans allò que ens nodreix. No estic pas menystenint l'avenç meravellós del món virtual. I ara! La immediatesa informativa que comporten els mitjans digitals, per exemple, és un valor immens del món virtual, ja que ha volatilitzat totes les distàncies del planeta. Només cal mirar aquest mateix mitjà, Cugat.cat, per veure com n'és, de necessària la seva existència a Sant Cugat. El que intento dir, per tant, és que la premsa de paper i la premsa digital no són incompatibles i que hem de procurar que la segona no comporti la mort de la primera.

Diguem-ho clar: no ens podem permetre que el Diari de Sant Cugat desaparegui. Ja sé que els seus continguts s'integraran al Tot Sant Cugat. Però no és pas el mateix. El Diari és un dels elements distintius de Sant Cugat, un element diferencial de prestigi d'aquest municipi -només cal donar un cop d'ull a les poblacions veïnes per adonar-se'n-, i una mostra del tot reeixida d'eficiència i professionalitat periodística. Sense anar més lluny, els brillants i documentadíssims reportatges de vuit o deu pàgines dedicats a la recollida d'aliments, a les biblioteques locals, a la història del Monestir, als gossos abandonats, a la cuina internacional, a les feines de nit, a la hipotètica independència de Valldoreix o als santcugatencs escampats arreu del món, em semblen d'un nivell periodístic molt elevat. Vull dir que el nostre municipi pot sentir-se orgullós de tenir un mitjà en paper com el Diari de Sant Cugat i hauria de fer el possible per trobar la fórmula que n'eviti la desaparició. De la mateixa manera que la cultura és una estructura vital d'Estat, un mitjà com el Diari de Sant Cugat és una estructura periodística irrenunciable del nostre municipi. Si us plau, no la perdem.

Cugat.cat , 4/12/2015
 
Visca la cultura nord-americana! Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dimarts, 29 desembre 2015
Visca la cultura nord-americana!Recentment, en aquest mateix diari i en aquesta mateixa secció, han coincidit dos articles de Lluís Recoder i Rafa Usero que han reflexionat sobre la invasió de festes nord-americanes que no formen part de la nostra cultura. Lluís Recoder, concretament, titulava així el seu text: "Halloween i altres espècies invasores"; i Rafa Usero remarcava que "a casa nostra, sempre hem tingut tendència a valorar més el que ve de fora que la cosa pròpia que ens identifica". Usero, a més, elogiava el paper de l'escola pública catalana per contrarestar aquesta invasió, i Recoder lamentava que la globalització de l'audiovisual comporti "l'adopció acrítica de manifestacions culturals absolutament alienes a la nostra tradició".

Doncs bé, he de dir que subscric fil per randa les reflexions de tots dos. A mi també em resulta inquietant la indolència amb què menystenim la nostra cultura i la substituïm per una altra com si fos més rica i més plena. Em dol que no vegem el dramàtic empobriment que suposa la mort de les cultures locals en benefici d'una cultura global que ens uniformitza a tots. Més que res, perquè l'anomenada cultura global no existeix. És un parany. Hi ha una cultura nord-americana que s'imposa a les altres pel seu potencial econòmic a través de totes les vies de consum i que les empetiteix fins a convertir-les en andròmines. No hi ha, doncs, globalització. Hi ha nord-americanització. El parany és en el mot.

Això no vol dir que discuteixi els immensos beneficis de la globalització. La immediatesa de les comunicacions, per exemple, ha escurçat les distàncies i ha fet que anar a París o a Londres hagi deixat de ser un viatge per esdevenir gairebé un desplaçament de cap de setmana. El món, en definitiva, s'ha fet més petit i, sense moure'ns de casa, podem conversar amb algú que viu als antípodes tot veient-nos les cares. Això és fantàstic, no hi ha dubte. Però, paral·lelament, hauríem de desenvolupar un esperit crític per no ser entabanats amb camàndules de fals universalisme sobre les bondats dels costums nord-americans. Són costums respectables, naturalment. Però sense cap arrel entre nosaltres i del tot innecessaris per la senzilla raó que ja tenim la nostra manera de celebrar dates comunes, com ara Tots Sants, Nadal o el dia dels enamorats. Vull dir que no estem pas orfes de celebracions. Si ells tenen el Halloween, nosaltres tenim la castanyada; si ells tenen el Pare Noel, nosaltres tenim el tió; si ells tenen Sant Valentí, nosaltres tenim Sant Jordi.

Per la mateixa raó, em semblaria força lògic que els nord-americans protestessin per la invasió de les tradicions catalanes al seu país. Tanmateix, no he vist pas que, en compensació per adoptar les seves, ells adoptin les nostres. Hom dirà que podem celebrar-les totes dues, però és un altre parany. No és la cultura nord-americana allò que interessa als catalans que promouen el 'halloweenisme', el 'parenoelisme' o el 'santvalentinisme', sinó quelcom tan prosaic com l'element econòmic. Es tracta de fer més caixa, només això. Es tracta d'aconseguir que la gent es grati la butxaca dos cops pel mateix concepte. I si pot ser tres i quatre, encara millor. Per això ara hem incorporat l'estupidesa del Black Friday, en comptes de crear un equivalent propi. Entenc, posem per cas, que Sant Cugat, per proximitat, pugui esdevenir perifèria de Barcelona, però em costa d'admetre que Catalunya esdevingui perifèria dels Estats Units. Els Estats Units són un gran país, certament. Però voleu dir que arriba tan lluny?

Diari de Sant Cugat , 4/12/2015
 
La noia del patinet Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dilluns, 28 desembre 2015
La noia del patinetÉs jove, d'uns trenta anys, molt bonica. Té els cabells de color castany, que li abasten la part superior de l'esquena gairebé a frec de la petita motxilla que s'hi penja, i fa quatre vegades el mateix recorregut per la rambla del Celler. No és l'única persona que ho fa, és clar. La rambla del Celler, llevat de l'eix comercial, és un dels carrers més transitats de Sant Cugat i són molts els vianants que cada dia, per raons de feina es veuen obligats a circular-hi a hores determinades. Tinc l'ordinador davant de la finestra de l'estudi i tot sovint, mentre estic escrivint, els veig passar amunt i avall. Són rostres anònims, rostres de persones que em resulten familiars, tot i no conèixer-los, perquè viuen o treballen en el mateix carrer o barri que jo.

Cada barri constitueix un petit món per si mateix, un petit món amb vida pròpia que pren sentit, bàsicament, per la mena de gent que l'habita, però que es nodreix també de la gent que s'hi desplaça per treballar-hi. Habitants de dia, en podríem dir. De fet, sovint són més aquests últims que no pas els qui hi tenen la llar, els autèntics configuradors de la personalitat del barri. I és lògic que sigui així, ja que la majoria dels residents acostumen a abandonar-lo cada matí per guanyar-se la vida en un altre lloc. Els habitants de dia, per tant, amb les seves botigues, les seves oficines, les seves empreses, els seus tallers, els seus bars..., així com els clients que hi accedeixen, determinen la vida del carrer fins al capvespre, hora en què retornen els residents absents. Són els habitants de nit.

De gent, doncs, n'hi ha molta que va amunt i avall per la rambla del Celler. La diferència és que ella, la noia jove i bonica de cabells castanys, ho fa amb patinet. Entre tres quarts de nou i les nou del matí, coincidim en sentit invers quan faig la meva primera caminada diària. Tot i que el nostre recorregut és més llarg, el punt de trobada acostuma a ser sempre entre la rotonda que hi ha al costat de l'Ajuntament i el parc de la Pollancreda, la qual cosa em fa deduir que és la seva hora d'entrada a la feina i que no la té gaire lluny. L'atzar, a més, ha volgut que alguns cops, en apartar la vista de l'ordinador per pensar una frase, l'hagi vist passar per davant de l'estudi. De vegades és cap a un quart de dues, d'altres cap a un quart de vuit. Són les hores que dedueixo que retorna de la feina. La primera per anar a dinar, deu viure a prop, i la segona en acabar la jornada laboral. Quan arriba a la rotonda, abandona el carril bici, travessa el carrer, s'enfila un moment per la vorera del Celler Centre, torna a travessar i continua pel carril bici de la part més estreta de la rambla en direcció a Francesc Moragas.

Ja he dit que en desconec la identitat, fins al punt que no recordo haver-la vist mai en cap altre lloc de la ciutat. Però deu ser justament per això que penso en aspectes que la defineixin millor. Sembla natural i inevitable quan una persona desconeguda atreu la nostra atenció. Al principi, per exemple, vaig pensar que podia ser mestra. El mitjà de transport que utilitza ho feia factible. Però després ho vaig rebutjar. El cert és que no ho sé. Tampoc no té cap importància. A més, què n'he de fer, jo? Que treballi on vulgui, no caldria sinó! Tanmateix, confesso que no havia vist mai cap noia de trenta anys que utilitzés sistemàticament el patinet per anar a la feina. No sé qui és, no sé com se diu, però m'agrada la seva imatge, m'agrada veure-la passar. És la noia bonica del patinet.

Diari de Sant Cugat , 6/11/2015
 
L'enemic del meu poble no es diu Artur Mas Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dimecres, 23 desembre 2015
L'enemic del meu poble no es diu Artur MasEl 12 de novembre passat, en veure el 'no' de la CUP sumant-se al búnquer espanyolista en contra de la investidura d'Artur Mas, el vaig viure com el dia més trist de tot el Procés. Va ser un dia tristíssim, un dia vergonyós, que caldria oblidar el més aviat possible perquè només va tenir un beneficiari: el nacionalisme espanyol. Només calia veure com el búnquer es va afanyar a felicitar la CUP i com es va fregar les mans en veure que l'home que més odien, l'home que no s'ha deixat intimidar per les seves calúmnies, desqualificacions i amenaces i que es manté ferm en el compromís de conduir Catalunya fins a la llibertat, podia ser humiliat al Parlament davant de tot el món. No humilia qui vol, però. Per aconseguir-ho, calen uns principis ètics i democràtics que el búnquer no té. I la prova no és només l'absolutisme amb què neguen la nostra identitat nacional, cal afegir també el cinisme amb què pretenen amagar el seu nacionalisme espanyol darrere de lleis fetes a mida i que ens empresonen per a tota la vida.

Confesso que sóc optimista de mena, en el sentit que no he dubtat mai que Catalunya serà un Estat independent més aviat que no ens pensem, i se'm fa difícil imaginar que l'espectacle esperpèntic del 12 de novembre contra el president Mas es torni a repetir. Però entenc que el president encaixés malament el "no tranquil" amb què el senyor Antonio Baños li va comunicar que la CUP no el votaria, i que li repliqués que s'hauria estimat més un "sí intranquil". És lògic, perquè un 'sí', per més 'intranquil' que sigui, és senzillament un 'sí', mentre que un 'no', per més 'tranquil' que sigui, és senzillament un 'no'. Quin és, doncs, el sentit d'acompanyar el 'no' amb l'adjectiu 'tranquil'? Doncs que sembli un 'no' tan suau que el receptor no sàpiga quina cara posar i que, content i enganyat, no sols no s'empipi, sinó que encara doni les gràcies com un babau. No sé si el senyor Baños ha reflexionat sobre les seves paraules, però caldria que ho fes perquè han traspuat una feblesa que no s'adiu amb la fermesa que la CUP vol aparentar. Si hom està segur d'ell mateix, diu 'sí' o diu 'no'. La resta és pur maquillatge. Talment com qui t'adorm el peu perquè no t'adonis que et trepitja l'ull de poll. Ja s'entén que aquell 'no', sumat al 'no' del búnquer, feia de molt mal verbalitzar, però sobta, francament, aquesta manca de coratge venint d'un partit que insisteix tant -amb molt bon criteri- que Catalunya ha de dir 'no' a les lleis espanyoles.

Arribats aquí, comprenc que per als observadors forans resulti incomprensible la imatge que vam oferir el 12 de novembre. No s'entén que la gran figura institucional del procés, el seu rostre més internacional, el seu actiu diplomàtic més valuós -criminalitzat i perseguit per l'Estat espanyol per aquest motiu- sigui abatut pels mateixos independentistes. És un despropòsit de bojos. Els catalans hi tenim la mà trencada en el desagraïment. I sovint ens falta dignitat. Ja ho sé que ens la van prendre. Però se suposa que n'havíem recuperat un bon tros, oi? Sembla un comportament tan malaltís i tan profundament autodestructiu que només s'explica com a conseqüència dels molts anys que fa que no decidim per nosaltres mateixos, cosa que comporta una tendència irrefrenable a cercar més les nostres diferències com a captius que no pas les diferències amb l'amo.

En el film "Fugitius", del 1958, protagonitzat per Tony Curtis i Sidney Poitier, hi trobem un blanc i un negre que, tot i estar encadenats pel canell l'un amb l'altre, s'evadeixen d'un furgó policial. En la recerca, un periodista i el xèrif mantenen aquest diàleg:

PERIODISTA: Ei, Max! Com se'ls va acudir, d'encadenar un blanc amb un negre?

XÈRIF: El guardià tenia sentit de l'humor.

PERIODISTA: I què diu ara?

XÈRIF: Que no cal amoïnar-se. El més probable és que es matin entre ells abans de recórrer deu quilòmetres.

Efectivament, les diferències entre els evadits no triguen a sorgir. Mentre colpegen debades la cadena amb una pedra, el blanc somia amb la llibertat per comprar-se unes sabates d'ant, una camisa de seda i un vestit nou; el negre, en canvi, somia amb la llibertat per no haver de dir mai més "sí, senyor amo." I repeteix: "Mai més 'sí, senyor amo'; mai més 'sí, senyor amo'". El blanc vol anar al sud, perquè hi té una amiga, i el negre vol anar al nord, perquè el sud no és bon lloc per als negres. La predicció del xèrif està servida. Finalment, després d'un munt de conflictes i sense deixar de fer-se la guitza, aconsegueixen tallar la cadena i separar-se. Serà per poc temps, però, perquè quan el blanc corre a avisar el negre del perill d'uns aiguamolls, els seus perseguidors els agafen de nou. L'aventura ha durat poc. Els dos homes, per culpa d'ells mateixos, tornaran a viure encadenats.

Per això dic que em va doldre tant, com a català, veure independentistes participant en l'anatematització del president que ha arribat més lluny en la defensa dels nostres drets nacionals i en la consecució de la fita que ens hem proposat. No es mereixia aquell tracte de cap de les maneres i em va semblar repugnant, impropi de defensors de la llibertat. De fet, un poble que menysprea d'aquesta manera les seves figures més representatives no mereix la llibertat. Jo, que a diferència del president Mas, sóc independentista des del bressol, li estic sincerament agraït perquè ha fet tot allò que li demanàvem, n'ha assumit les conseqüències, transmet arreu del món una imatge brillant de cap d'Estat que beneficia Catalunya, i es manté ferm malgrat els moments en què, intueixo, deu tenir la humana temptació de plegar i dir "ja us ho fareu". Just allò que el búnquer espera que faci. Per tant, des del meu humil punt de vista, com a escriptor, penso que tenim el deure ètic i moral de permetre que el president Mas culmini el procés fins al llindar de la llibertat. Hi té tot el dret i s'ho mereix. Després, com ell mateix va prometre, es retirarà i vindran altres persones a ocupar el seu lloc. Temps n'hi haurà, aleshores, d'esbatussar-nos dialècticament al Parlament. Ara, però, encara hi ha combat.

L'Estat espanyol, com el guardià de la pel·lícula que havia encadenat els dos captius, sap prou bé que, més enllà de les mesures que pugui prendre, les diferències entre nosaltres són el seu principal aliat. Al final del film, hi ha un moment en què l'home blanc i l'home negre estan a punt d'enfilar-se a un tren en marxa que els traurà de l'Estat i els farà lliures. Però ja no tenen forces per pujar-hi i el tren s'allunya sense ells. L'enemic del meu poble no es diu Artur Mas; l'enemic del meu poble es diu Estat espanyol.

El Món , 22/11/2015
 
El relat federalista Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dijous, 10 desembre 2015
El relat federalistaEn la seva columna del 7 de novembre passat, a Cugat.cat, la senyora Victòria Camps qüestionava la independència de Catalunya per mitjà de diverses preguntes que pretenien situar aquesta opció com una empresa quimèrica o, en el millor dels casos, totalment eixelebrada i gairebé digna de gent poc assenyada. El seny, com tothom sap, sempre ha estat de la banda de l'amo. El captiu només és assenyat quan diu "sí, amo'. Si es planteja que la llibertat també es va fer per a ell, aleshores esdevé un inconscient, un fanàtic que no sap on va i que ha de donar explicacions per una actitud tan altiva i irracional.

La senyora Camps demanava si Catalunya serà un Estat com Portugal o un Estat lliure associat, com volia Juan José Ibarretxe per al País Basc. També demanava quina nacionalitat tindríem i, entre altres coses, qualificava d'"entelèquia" els Països Catalans. Són moltes qüestions i l'espai és curt, però intentaré respondre-les. Diguem, en primer lloc, que el procés català per la independència i el Pla Ibarrretxe no tenen res a veure. Res de res. Llevat del fet, això sí, que el Partit Socialista, partit del qual la senyora Camps és assessora, el va rebutjar amb el mateix menyspreu que ara rebutja la independència catalana. Obviaré els insults i les desqualificacions que el senyor Ibarretxe va rebre per part de membres del Partit Socialista i del Partit Popular en aquella època per més que la seva proposta, com ell mateix reiterava, no era independentista.

El procés català sí que és independentista i repeteix dia rere dia que l'objectiu és ser un Estat tan independent com puguin ser-ho Portugal, Suïssa, Dinamarca o Holanda amb una nacionalitat pròpia com tots els altres. Jo, per exemple, senyora Camps, no sóc espanyol, i tanmateix hi ha un Estat que m'imposa aquesta nacionalitat, tant per viure al meu país, que és Catalunya, com per anar pel món, i això, com comprendrà, no ho puc consentir. Pel que fa als Països Catalans, li puc assegurar que existeixen. Els he trepitjat força de dalt a baix i els conec. I la prova més fefaent de la seva existència la trobem en la mateixa Constitució espanyola, que té un article pensat expressament per esquarterar els Països Catalans tallant-ne tot vincle polític. Em refereixo a l'article 145, que en prohibeix la federació. Per tant, si vol que el relat federalista tingui un bri de credibilitat, el primer que hauria de comunicar al seu partit és que prediqui amb l'exemple. Curiós federalisme aquell que prohibeix federar-se, no l'hi sembla?

Finalment, atès que veig que, com qui no vol la cosa, associa independentisme amb "temeritat" i "irracionalitat" i que, d'acord amb la síndrome del captiu, demana "què en farem de la llibertat', permeti'm respondre-li que en farem el que voldrem, com fa tothom. I de vegades guanyarà l'esquerra, d'altres el centre i d'altres la dreta, com a tot arreu. Però sempre democràticament. En això darrer, m'acceptarà que superar l'Estat espanyol és un joc d'infants. La llibertat, diguem-ho clar, no es justifica. La llibertat de les persones i dels pobles amb consciència de ser-ho és un dret inalienable. Malament rai que algú gosi exigir-te que expliquis per què vols ser lliure. Si t'ho exigeix l'amo és que et vol captiu, i si t'ho exigeix un captiu és que és el teu oncle i es diu Tom.

Cugat.cat , 10/12/2015
 
Catalans, no sou ningú! Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dimecres, 09 desembre 2015
Catalans, no sou ningú!El búnquer nacionalista espanyol -Ciudadanos, Partit Socialista i Partit Popular- ha parlat aquests dies des de la tribuna d'oradors del Parlament de Catalunya i ha dit explícitament: "Catalans, no sou ningú!". No ho ha dit amb aquests quatre mots, és clar. Li manca valor per a fer-ho. Ho ha dit amb discursos carregats d'autoodi, amb averanys apocalíptics, amb amenaces totalitàries i amb la fatxenderia que dóna tenir al darrere un Estat absolutista disposat a violar els Drets Humans en contra de la voluntat expressada pacíficament i democràticament pel poble català a través de les urnes. El missatge del búnquer ha estat aquest: "Catalans, no sou ningú! Voteu el que voteu, per més que en sigueu, mai no sereu lliures perquè no hi teniu dret. I no hi teniu dret perquè no sou ningú!".


Hom potser pensarà que aquesta gent es contradiu, atès que ells també són catalans. És cert, ells també en són. Però només folklòricament. Són catalans en la mateixa mesura que els castellans són espanyols. De Catalunya, ells en diuen la seva 'patria chica', perquè la seva 'patria grande' és Espanya. Per això, talment com deixebles de l'oncle Tom, s'han ajuntat per defensar des de Catalunya els interessos de l'amo Estat espanyol. I per això també ens renyen. Ens renyen per no ser 'bons espanyols'. És a dir, ens renyen per no ser catalans submisos, ens renyen per no ser catalans temorosos de les lleis i del flagell de l'amo. Ens alliçonen i fan mèrits per tal que l'amo els ho agraeixi amb un copet a l'esquena o regalant-los una piruleta. I per evitar que se sentin sols, Catalunya Sí Que es Pot els fa costat votant en contra del procés de creació de l'Estat català independent. En total, 63 vots en contra ben juntets i ben feliços de veure com la seva bèstia negra, el president Mas, és també la bèstia negra de la CUP. Ara resulta que el gran enemic de Catalunya és Artur Mas, l'home que pot ser empresonat per permetre'ns votar i que ha arribat on cap president no havia arribat mai.

Dissortadament, mentre els espanyolistes es tracten entre ells amb absoluta delicadesa i concentren tota la seva energia a decapitar el president Mas perquè saben que és la figura més internacional del Procés, alguns independentistes els rematen la feina. I al final quina conclusió en treu l'observador exterior? Doncs que els catalans no tenen solució. Són un poble infantívol que dedica tones d'energia a discutir amb si mateix per mitjà de picabaralles que no fan res més que enfortir les cordes de l'estaca a la qual estan tots lligats. Un poble, en definitiva, que és incapaç d'avançar unit, de fer pinya i d'aparcar els humans i lògics matisos que diferencien els seus defensors.

Tot consens requereix que les parts discordants cedeixin en llurs interessos. Això és obvi. Però quan es topa amb un element concret de fricció, en què la causa comuna trontolla per aquesta raó, sembla raonable que cada part sigui conscient del pes específic que li han atorgat les urnes. Obtenir 300.000 vots i 10 diputats és un molt bon resultat. Els vots costen molt d'aconseguir. Però justament perquè costen tant, encara deu ser més meritori haver-ne obtingut 1.600.000 i 62 diputats, oi? Per això, quan la discordança es manté, l'única solució entre demòcrates és que prevalguin els vots. Això permet que la part més petita cedeixi no pas per claudicació, sinó en virtut de les urnes tot entenent que no és el mateix defensar una posició amb 300.000 vots al darrere que fer-ho amb 1.600.000. De tota manera, tractant-se de catalans, no sembla fàcil que això s'accepti. Si hom tanqués mil espanyols en un camp de presoners, tots mil trigarien molt poc a posar-se d'acord per construir un túnel i fugir. Si hom tanqués mil catalans en un camp de presoners, tots ells es dedicarien a construir mil túnels per fugir cadascú pel seu.

La llibertat, per si mateixa, no garanteix el benestar de l'ésser humà. L'ésser humà es guanya el benestar amb la gestió que fa de la seva llibertat. I per poder tenir benestar primer cal ser lliure. L'enemic no és el captiu que obre el túnel per fugir del camp, l'enemic és el qui et perseguirà fins la mort perquè t'enterrin al camp. Diguem, tanmateix, que tothom té el dret -i crec que el deure- d'adoptar una actitud social davant la vida. Però cap actitud no pot estar per damunt del dret a la llibertat. Això és així perquè per damunt de tota adscripció social, ja sigui blava, verda, vermella, groga o carbassa, hi ha la llibertat com a bé suprem. L'ésser humà primer És i després Pertany, perquè, per poder Pertànyer, primer ha de poder Ser.

El Món , 15/11/2015
 
El vot de CSQP amb el búnquer Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dimecres, 25 novembre 2015
El vot de CSQP amb el búnquerÉs ben conegut el comportament que finalment ha tingut Catalunya Sí que es Pot en el debat d'investidura celebrat al Parlament, alineant-se amb el búnquer nacionalista espanyol –Ciudadanos-PSOE-PP– en contra de la llibertat del nostre país. Sobre això no cal dir res més, perquè tothom ho ha vist i els seus vots i els seus noms ja quedaran per sempre en la història fent costat als de tan insignes enemics d'aquesta llibertat. A mesura que passi el temps, quan Catalunya sigui membre de ple dret de les Nacions Unides –cosa a la qual són tan al·lèrgics–, aquest punt de la història els incomodarà força i si poguessin n'arrancarien la pàgina. Però el que està fet ja està fet.

Només cal veure que, tot i que la independència encara no ha arribat, Catalunya Sí que es Pot ja ha començat a percebre les conseqüències del seu gest. Per això Joan Coscubiela, diputat de la formació, en assabentar-se que fins i tot el regidor de l'Ajuntament de Barcelona, Jaume Asens, de Barcelona en Comú, els retreia l'acció de "votar amb el bloc del búnquer", ha corregut a justificar-se emmascarant la realitat. Però no pas amb arguments, sinó amb acusacions, que és el recurs habitual dels qui tenen la cua de palla. Diu Coscubiela que situar-los en el búnquer és "fer moltes trampes i falsejar la realitat". I ha afegeix: "No estem alineats en cap dels dos blocs, sinó amb la democràcia, el procés constituent i el referèndum". Però la realitat és tossuda i desmenteix Coscubiela. La realitat, senyor Coscubiela, no suma intencions, suma vots. Si haguéssim de sumar intencions, és a dir, la raó per la qual cada votant s'inclina per una opció determinada en lloc d'una altra, en tindríem tantes com individus i no en trauríem mai l'entrellat. El que compta és la suma dels vots que obté cada opció. I en aquest cas el resultat ha estat el següent: 72 llums verds, 63 llums vermells. És a dir, 72 vots a favor de la llibertat de Catalunya i 63 en contra. I entre aquests 63, és clar, els onze vots de Catalunya Sí que es Pot.

Té gràcia, d'altra banda, que el senyor Coscubiela gosi donar lliçons de democràcia com a membre destacat d'unes sigles que han emmordassat els seus diputats, impedint-los votar d'acord amb la seva consciència en una qüestió capital com és la llibertat de Catalunya. Aquest ha estat el cas del diputat Joan Giner, que va denunciar haver estat amenaçat d'expulsió si no obeïa el dictat de la direcció. Curiosa manera d'estar "alineats amb la democràcia", sí senyor. Ben curiosa. Tan curiosa i galdosa com la cantarella del referèndum. De quin referèndum ens parlen? On és, senyors Rabell i Coscubiela, aquest referèndum? En quina data l'hem de celebrar? El 2714, potser? Un referèndum és allò que han demanat tots els demòcrates de Catalunya des de l'inici del Procés i és el que sempre els ha estat negat des del Congrés espanyol. Justament va ser aquesta negativa la raó per la qual va caldre celebrar un procés participatiu el 9 de novembre de 2014. Procés participatiu, per cert que va ser força menyspreat per ICV.

Sigui com vulgui, malgrat que el búnquer s'ha engreixat una miqueta gràcies als senyors Rabell, Coscubiela i companyia, el procés de creació de l'Estat català independent seguirà endavant i la història s'encarregarà d'acolorir de vermell els rostres bunquerians. Just el mateix color dels botons que ells van prémer el 9 de novembre de 2015 al Parlament de Catalunya.

Nació Digital , 14/11/2015
 
A Sant Cugat es mata Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dimarts, 24 novembre 2015
A Sant Cugat es mataEn només quatre mesos de diferència, Sant Cugat ha acollit dues iniciatives culturals completament noves a la ciutat. El mes de juliol passat va ser el Festival Internacional de Cinema "Sant Cugat Fantàstic', dedicat, com el seu títol indica, a aquest gènere cinematogràfic i al de terror, i aquest mes de novembre s'ha celebrat la primera edició del Festival de Novel·la Negra "Sang Cugat". I en tots dos casos hi trobem al darrere el periodista Joan Ramon Armadàs, director d'Edicions Xandri, una petita editorial local que va néixer el 2014 i que intenta crear segells literaris amb entitat pròpia.

En el cas d'aquest darrer certamen, el "Sang Cugat" –en felicito l'autor per un nom tan ben trobat–, han estat quatre dies de presentacions de llibres, conferències, lectures, col·loquis i gastronomia relacionada amb el món del crim. Imagino que en el futur també hi pot haver una projecció testimonial de films de cinema negre. En aquest sentit estaria bé recuperar algunes produccions catalanes del gènere. Ho dic perquè Barcelona va ser un activíssim centre de producció de cinema policíac en les dècades del 1950 i 1960 i escenari de magnífiques pel·lícules, com ara A tiro limpio, de Francesc Pérez-Dolz, Apartado de correos 1001, de Juli Salvador, o Distrito Quinto, de Juli Coll.

La frase "a Sant Cugat es mata" no és meva, és de Joan Ramon Armadàs, i al·ludeix, d'una banda, als crims ficticis de les novel·les de sèrie negra que s'escriuen a la ciutat, i, de l'altra, al fet que també s'hi cometen crims reals, encara que per sort sigui en comptadíssimes ocasions. Ja se sap, allà on hi ha éssers humans hi ha crims i més d'un cop hem llegit als diaris que algun d'aquests crims s'ha comès al nostre municipi. La novel·la negra, doncs, només és un reflex aproximat d'aquesta realitat de la naturalesa humana. La realitat supera sempre la ficció fins al punt que hi ha fets reals que no poden ser descrits per la literatura o pel cinema per la senzilla raó que el públic els jutjaria del tot inversemblants. Esperem que aquest primer "Sang Cugat" hagi estat l'inici d'una trobada anual ràpidament consolidada. De lectors no en falten, ja que Catalunya ha estat sempre un país on la novel·la negra ha tingut un nombre força elevat de seguidors incondicionals.

Cugat.cat , 13/11/2015
 
La llibertat no es justifica Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dimarts, 17 novembre 2015
La llibertat no es justificaCal anar amb molt de compte amb algunes de les demandes que se'ns fan –n'hi ha de sinceres– per tal que expliquem per què volem ser lliures. Dic això perquè tot sovint es tracta d'un pèrfid parany darrere el qual s'amaga la intenció de distreure'ns del nostre objectiu, d'entretenir-nos per dilatar-ne el procés i de fer que malbaratem la nostra energia. La maniobra és clara: com més temps esmerces a explicar perquè vols deixar de ser captiu, més temps dura la teva captivitat; com més energia dediques a explicar què faràs quan t'alliberis, menys energia et quedarà per cavar el túnel que et permetria aconseguir-ho.

De fet, si hi reflexionem, veurem que la sola demanda d'explicació en aquest sentit, ja sol amagar un prejudici profundament antidemocràtic, o, en el millor dels casos, una actitud paternalista i d'inacceptable superioritat. Malament rai, si algú ha d'explicar perquè vol ser lliure; malament rai, si algú ha d'explicar perquè vol exercir un dret humà bàsic i universal. Oi que ningú no ens pregunta per què utilitzem les cames per caminar? Oi que caminem perquè tenim cames i que si aquestes ens responen les fem servir per anar allà on volem anar? És obvi que sí. Doncs per la mateixa raó els pobles utilitzen la llibertat per fer el que volen fer. La llibertat és el dret suprem de la vida. Sense llibertat per viure la teva vida estàs condemnat a viure la vida del qui et pren la llibertat.

Un dels esquers amb què ens volen entabanar és el del federalisme. De sobte, els qui mai no han mogut un dit per federar res de res, ni a Catalunya ni a Espanya, és a dir, els qui que mai no han demanat la supressió de l'article 145 de la Constitució espanyola, que prohibeix la federació dels Països Catalans, són els mateixos que ara ens donen lliçons de federalisme i que ens parlen de reformar aquella Constitució. Però ¿en la Constitució dels federalistes, Catalunya seria reconeguda com a nació? No. Serien reconeguts, els Països Catalans? No. Els jutges destinats a Catalunya tindrien l'obligació de saber català? No. El català seria llengua oficial a l'Estat espanyol, per tal que pogués ser reconegut com a llengua de ple dret de la Unió Europea? No. Tots els productes comercialitzats a Catalunya tindrien l'obligació d'estar etiquetats en català? No. S'acabaria l'espoliació fiscal? No. Tindríem el concert econòmic? No. Tindríem la gestió dels nostres ports i aeroports? No. Tindríem dret a fer referèndums? No. Tindríem seleccions esportives nacionals? No. Els esportistes catalans de totes les modalitats podrien competir internacionalment representant Catalunya? No. Tindríem dret a ser un Estat independent, si així ho volguéssim? No. Això és el federalisme? Sí. El federalisme no és res més que un eufemisme de Nació Espanyola.

Racó Català , 30/10/2015
 
Albert Soler, mà dreta espanyolitzadora de Bartomeu Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dilluns, 16 novembre 2015
Albert Soler, mà dreta espanyolitzadora de BartomeuEn un text d'ara fa tres mesos, quan la directiva del FC Barcelona va comunicar que no recorreria la multa de 30.000 euros que li havia imposat la UEFA per les estelades exhibides durant la final de la Champions, a Berlín, vaig escriure que la decisió em semblava tan vergonyosa com la multa en si mateixa i preguntava al senyor Bartomeu: "Què farà el Barça quan la multa es multipliqui? Prohibirà la llibertat d'expressió dels socis? Convertirà en delinqüents els propietaris del club? Doncs bé, com ha dit recentment Luis Enrique, la bola s'ha fet més grossa. Ara la directiva del Barça ens vol fer creure que tot s'ha acabat i que la UEFA ha fet marxa enrere.

Però no és veritat. Simplement s'ha produït una pausa perquè hi ha un recurs presentat -un recurs fet més per la pressió social que no pas per desig de la directiva- sense que això vulgui dir que ja no es continuaran obrin expedients per les estelades, per les xiulades a l'himne de la UEFA i pels crits d''independència'. El testimoni gràfic que van recollir els delegats d'aquest organisme al Camp Nou el dia del partit amb el Bate Borissov tenia per objectiu fonamentar justament aquests expedients.

I aleshores què?, es preguntarà molta gent. Què cal fer, davant els atacs totalitaris de la UEFA contra la llibertat d'expressió? Qui és la UEFA per negar el dret de la gent a lluir un símbol del seu país perfectament cívic i legal? Qui és la UEFA per prohibir que el públic cridi "independència" en el minut 17:14 dels partits del Barça? ¿Ens ho diu una entitat que en el Google apareix associada al terme "màfia" en 637.000 entrades? És aquesta mateixa entitat qui ens ho diu? El Barça, senyors, és propietat dels socis, i els socis s'expressaran dins de casa seva com els vingui de gust.

Tanmateix, seria ridícul pensar que l'actitud de la UEFA respon a un interès específic d'aquesta entitat. Sobretot tenint en compte els anys que fa que les estelades són una constant al Camp Nou i que han estat molts els jugadors que les han passejades sense cap problema. Ves per on, ara que les estelades no són només al Camp Nou, sinó que són a tot Catalunya, ja sigui en habitatges particulars, ajuntaments o places públiques, i ara també que el govern espanyol i una entitat d'ultradreta i supremacista espanyola com Societat Civil Catalana han vist amb ràbia que no les podien prohibir, resulta que la UEFA decideix intervenir. Renoi, quina casualitat. Doncs no, no és cap casualitat. No cal ser cap llumenera per saber qui s'amaga darrere d'aquesta persecució. No és pas la UEFA qui no suporta les estelades, és el govern espanyol.

És més senzill del que ens volen fer creure. L'ultranacionalisme espanyol és antidemocràtic per definició i no suporta que el món vegi que la realitat catalana és completament diferent de la que expliquen Mariano Rajoy o García-Margallo. Si el món no la veu, ja respiren tranquils. I perquè aquesta realitat resti amagada, no dubten a fabricar lleis absolutistes que criminalitzin, prohibeixin i emmudeixin la dissidència. Fins i tot -amb una foto al costat de Ciudadanos i el Partit Socialista, les altres dues peces del trident- han intentat prohibir que el Parlament de Catalunya pogués debatre sobre la independència. Són al·lèrgics fins i tot a la possibilitat que la gent pugui enraonar.

Però hi ha un altre element a tenir en compte amb relació a la persecució de les estelades. De fet, això sol, ja ofereix un retrat força diàfan d'aquesta directiva. Em refereixo al nomenament d'Albert Soler com a cap de relacions institucionals esportives del FC Barcelona el 10 de juny de 2014. Just el mateix personatge que en l'època de Zapatero, quan era Secretari d'Estat per a l'Esport d'Espanya, ja es va pronunciar totalment en contra de les seleccions catalanes. Va dir que "Catalunya no pot competir contra Espanya, perquè una part no pot jugar contra un tot". Soler, d'altra banda, és membre de Societat Civil Catalana.

Precisament l'entitat ultranacionalista espanyola que més s'ha significat per l'odi a les estelades. Aquest és, doncs, l'home a qui Josep Maria Bartomeu i la seva junta, a més de situar-lo per damunt del cap de gabinet, del director de comunicació i del director de relacions institucionals i protocol, li han confiat les gestions per tal que les estelades deixin d'estar perseguides (!). Per dir-ho ras i curt: és la mà dreta de Bartomeu. Talment com si deixéssim un banc de sang a cura del comte Dràcula. Arribats aquí, només resta dir que el fet que a hores d'ara Albert Soler encara no hagi estat destituït estalvia tot comentari sobre el que hom pot esperar de l'actual directiva del FC Barcelona.

El Món , 8/11/2015
 
Sant Cugat, una ciutat amb 32.130 delinqüents Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dijous, 12 novembre 2015
Sant Cugat, una ciutat amb 32.130 delinqüentsSi hom ens diu que pràcticament la meitat dels habitants d'una ciutat són delinqüents, el primer que preguntarem és de quin total d'habitants estem parlant. I si la resposta, ja molt més precisa, ens informa que estem parlant de 69.249 ciutadans majors de setze anys, la nostra reacció serà de perplexitat. I encara més si, ampliant la informació, se'ns especifica que la ciutat en qüestió és Sant Cugat del Vallès i que la xifra total i exacta de delinqüents és de 32.130. "Com és possible, això?", preguntarem. I tot seguit somriurem convençuts que el nostre informador està de broma i que ens vol aixecar la camisa. Però si hi insisteix i ens mostra algunes pàgines periodístiques que ho corroboren, el somriure se'ns glaçarà i pensarem que tot plegat és una al·lucinació, perquè ni en les ciutats fundades en els dies més convulsos del 'salvatge Oest' la xifra de facinerosos no va arribar mai a ser tan esparveradora.

Doncs al salvatge Oest, no, però a Sant Cugat, sí. I el que deixa més esparverada la gent d'altres països, en assabentar-se'n, és que les 32.130 persones esmentades, totes sense excepció, es van posar d'acord per delinquir el mateix dia. No pas el dia abans o el dia després, eh? No, no, el mateix dia. Concretament el 9 de novembre de 2014. Talment com si Sant Cugat s'hagués convertit en la imaginària ciutat californiana de Santa Mira on, segons la novel·la de Jack Finney, es produïa una invasió de lladres de cossos i els habitants eren substituïts mentre dormien per malvades còpies extraterrestres. No cal dir que els extraterrestres, en els anys cinquanta del segle XX als Estats Units, eren una al·legoria del comunisme, i que en aquests primers anys del segle XXI a Espanya ho serien de l'independentisme. Per això, la nit del 8 al 9 de novembre de 2014, mentre la idíl·lica ciutat de Sant Cugat dormia, els independentistes s'haurien apoderat dels cossos de 32.130 habitants i els haurien empès a delinquir l'endemà.

I el més greu és que el delicte que van cometre va ser d'una magnitud esfereïdora mai no vista en una societat democràtica: van posar les urnes al carrer i van permetre que la gent pogués votar! Oi que és una bogeria? Oi que aital gosadia és un afront als principis fonamentals del Movimiento? Ai, perdó, volia dir de la 'democràcia'. Com es pot consentir una cosa així? Doncs ho van fer. Tres entitats extraterrestres anomenades Assemblea Nacional Catalana, Òmnium Cultural i Associació Catalana de Municipis per la Independència van posar les urnes, i 32.130 santcugatencs van votar. Déu meu, quin horror! Sort en tenim que l'Estat espanyol, referent mundial de la democràcia, ha reaccionat ràpidament i ha posat una querella criminal contra el president de Catalunya, contra la vicepresidenta i contra la consellera d'Ensenyament. El crim que van cometre no pot restar impune i cal ordenar la inhabilitació presidencial, perquè és obvi que un president que posa les urnes i que garanteix la llibertat d'expressió és algú que té pertorbades les seves facultats mentals i que no està capacitat per exercir el càrrec. I, per la mateixa raó, també és obvi que els 32.130 santcugatencs que van cometre el delicte de votar són persones dements i incapacitades per exercir com a ciutadans. Confesso que jo sóc una d'aquestes persones, però els prego que no ho diguin a ningú.

Cugat.cat , 23/10/2015
 
La foto misteriosa de l'operació Petrum Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dimarts, 10 novembre 2015
La foto misteriosa de l'operació PetrumEn el tercer capítol de 'Fahrenheit 451', llibre meravellós de Ray Bradbury, un home-llibre diu: "També nosaltres cremem llibres. Els llegim i els cremem, perquè ens fa por que els trobin. [...] És millor desar-ho tot al cap, on ningú no pugui veure-ho ni sospitar-ne l'existència. Tots som fragments d'història, de literatura i de llei internacional. De tant en tant ens detenen i ens escorcollen, però en la nostra persona no hi ha res que ens pugui comprometre". L'obra de Bradbury, com recordarem, parla d'una societat en què la lectura està tipificada com a delicte, perquè fa que la gent pensi per si mateixa i es reveli contra el poder que l'oprimeix. El govern espanyol no gosa arribar a aquest extrem -per bé que de ganes no li'n falten-, però utilitza mesures de repressió jurídica que van en la mateixa línia, com ara la criminalització de persones que llegeixen obres que li són desafectes. Jo, per la meva condició d'escriptor, ho he pogut viure aquests dies de manera directa arran d'una notícia publicada pel digital El Español.

La notícia en qüestió, signada pels periodistes Daniel Montero i Esteban Urreiztieta, es fonamenta en una fotografia del domicili particular de Daniel Osácar, extresorer de CDC, en què es veu en primer pla el meu llibre Jo no sóc espanyol. Concretament diu això: "Sobre el prestatge, el llibre més accessible per a Osácar és un assaig sobre la 'identitat catalana' amb el títol Jo no sóc espanyol". El terme "identitat catalana" el posen entre cometes perquè es veu que els sobta força. Què és això, d''identitat catalana', devien pensar. I tot seguit, per si el llibre no és prou explícit, citen una frase meva per tal que quedi clar com penso i què dic: "Quan la legalitat no és justa, és de justícia transgredir la legalitat".

Naturalment, no hi ha notícia. Vull dir que la notícia no aporta ni pretén aportar la més mínima dada sobre l'operació Petrum. El seu únic objectiu és manipular el marc mental del lector per tal que relacioni el suposat delicte d'Osácar amb l'independentisme. Fins aquí, res de nou. Això ja fa temps que l'Estat espanyol, en no tenir arguments, ho practica dia rere dia. Els elements veritablement greus de la notícia i de la foto en qüestió són uns altres, i els advocats del cas són els primers que hi haurien d'aprofundir. Parem-hi atenció per mitjà d'unes preguntes:

  • Per què la foto no porta incorporat el logotip de la Guàrdia Civil?
  • Qui va fer la foto? La van fer persones alienes al cos? Aleshores, qui les va avisar?
  • Si eren persones alienes, per què la Guàrdia Civil va permetre que es moguessin lliurement per la casa?
  • Si no hi va entrar cap persona aliena, és obvi que la foto pertany a la Guàrdia Civil. Significa això que és el mateix cos qui la filtra?
  • Si el cas està sota secret de sumari, com és que el jutge no diu res davant la circulació de material fotogràfic?
  • Que potser és el jutge, qui té interès a vincular públicament l'independentisme amb la delinqüència?
  • Se'n pot dir justícia, d'uns tribunals que, ja sigui per activa o per passiva, estan directament involucrats en irregularitats?
  • Quina és la legitimitat d'una justícia que filtra o que permet el filtratge a 'premsa amiga' de material de casos en secret de sumari per estigmatitzar ideològicament un acusat, a partir d'un llibre trobat al seu domicili, i elaborar judicis d'intencions sobre la seva persona? Una persona, a més, que, mentre no es demostri el contrari, és innocent.

De preguntes, se'n podrien fer més, ja que la justícia espanyola està totalment desacreditada. Fins i tot, quan un jutge veritablement independent no dubta a tractar una princesa com un ciutadà qualsevol, els papers es capgiren i la fiscalia es transforma en aliada de la defensa. Això per no parlar de la inhabilitació escandalosa del jutge Santi Vidal, per haver dedicat les seves hores de lleure a redactar una hipotètica Constitució catalana. A aquests extrems hem arribat: ara són els tribunals espanyols els qui ens diuen què podem escriure i què podem llegir. Cal recordar, arribats a aquest extrem, que la criminalització de les lectures de la gent és pròpia de règims feixistes. Només els règims totalitaris consideren un delicte que l'ésser humà pensi per si mateix, només els règims totalitaris fan maniobres com la de la foto esmentada. La maniobra és clara: volen crear una lògica natural entre el fet de ser acusat per la fiscalia i llegir el llibre 'Jo no sóc espanyol' amb la intenció que la societat estableixi una relació entre el pensament ideològic de l'acusat i allò de què se l'acusa.

No és estrany que la justícia espanyola s'adoni del seu descrèdit a Catalunya. Qui sembra cards, espines cull. Aquest cas, com tants altres, és una prova fefaent que la divisió de poders a l'Estat espanyol no existeix i que els seus tribunals s'han convertit en un instrument de repressió política.

El Món , 1/11/2015
 
Ciudadanos i PP, l'aval d'avui a un règim d'ahir Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dijous, 05 novembre 2015
Ciudadanos i PP, l'aval d'avui a un règim d'ahirPer bé que no hi ha hagut sorpreses i que PP i Ciudadanos, com a partits ultranacionalistes espanyols que són, van votar-hi en contra, el debat que es va produir al ple de l'Ajuntament de Sant Cugat, arran de la moció en favor de l'anul·lació del procés al president Companys, va ser constatador. Constatador en el sentit de veure -per si hi havia algú de bona fe que no ho sabés-, que Franco va morir el 1975, però no pas el franquisme. El franquisme és ben viu, encara que s'hagi vist obligat a desar la "camisa azul" a l'armari, i treure'n una d'Armani.

Alemanya i França han demanat perdó per haver detingut i propiciat l'afusellament del president de Catalunya. Espanya, en canvi, s'hi nega. Això ja ho diu tot. Alemanya fins i tot va indemnitzar Carme Ballester, la seva vídua. Espanya continua considerant-ne legals el judici sumaríssim i l'assassinat. A Alemanya és delicte l'apologia del nazisme, a Espanya no és delicte l'apologia del franquisme. A Alemanya és impensable una Associació Adolf Hitler, a Espanya hi ha una Fundació Francisco Franco. Aquesta fundació, que està subvencionada per l'Estat, ven loteria de Nadal acabada en 36 i 39 "en honor a la Cruzada de Liberación".

Aldo Ciprián, de Ciudadanos, justifica el vot en contra perquè li sembla "un debat estèril" i "una pèrdua de temps". Restablir la dignitat d'un president assassinat pel feixisme li sembla "estèril" i "una pèrdua de temps'. Aquesta és la gent "regeneradora" que diu que vol governar Espanya. I Álvaro Benejam, del PP, addueix que a l'altra banda també es van cometre crims. Talment com si una cosa justifiqués l'altra. Recordem que Companys, malgrat que va salvar la vida a un munt de franquistes, va ser afusellat perquè era el president de Catalunya i perquè, amb la seva mort, es volia afusellar simbòlicament la nació catalana. El més greu, però, és que ens ho diu el partit que va ser fundat per l'home que era la mà dreta del criminal dictador que va ordenar aquell afusellament, i el partit, també, que a hores d'ara continua negant-se a condemnar el franquisme. Amb tot, ja hem dit que no és sorprenent. Ciudadanos i PP són l'aval d'avui a un règim d'ahir. Si és que dir "ahir" no és anar-se'n massa enrere. Quin plaer, tanmateix, recordar el resultat de les darreres eleccions municipals a Sant Cugat i veure que de vint-i-cinc regidors possibles, Ciudadanos i PP només en tenen quatre. Un plaer, sí senyor.

Cugat.cat , 30/10/2015
 
No ens imputen a tots perquè no poden Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dimarts, 03 novembre 2015
No ens imputen a tots perquè no podenLa història de l'Estat espanyol és la d'un territori obligat a tenir sempre un enemic exterior per tal de no haver d'abordar el patològic i permanent conflicte que pateix amb si mateix. Absolutament incapacitat per al diàleg i per entendre el dret dels altres a decidir per si mateixos, ha persistit dia rere dia en la dèria enfollida de sotmetre'ls per la força i imposar-los les seves lleis absolutistes. "No esperem el blat sense haver sembrat", diu la cançó de Lluís Llach. Però l'Estat espanyol no pot esperar el blat de l'harmonia perquè mai no ha sembrat la llavor de la democràcia. N'ha sentit campanes, naturalment, però les ha interpretat com una amenaça. Talment com si percebés que la democràcia és incompatible amb la seva naturalesa. I és comprensible que la rebutgi, per bé que lamentable, perquè si no es pot demanar a un veritable demòcrata que sigui absolutista, tampoc no es pot demanar a un veritable absolutista que sigui demòcrata.

Ja dèiem dies enrere, a propòsit del 12 d'octubre, que un Estat que celebra l'aniversari d'un genocidi com a festa nacional, i que ho fa, a més, amb desfilada militar i exhibició de fusells, tancs, canons i avions de guerra, només pot fer venir basques. El brau, aquesta pobre bèstia que l'Estat espanyol alimenta per poder-la torturar i gaudir amb el seu patiment i amb la seva sang, és mil vegades més noble. L'Estat, però, l'ensarrona en una plaça perquè no pugui fugir. La bèstia, és clar, va d'una banda a l'altra enfollida cercant la porta per on l'han fet sortir, però no la troba. Està tancada. No hi ha escapatòria possible. Uns covards asseguts a la graderia han pagat per veure-la sotmesa als peus d'un individu trampós i vestit estrafolàriament que marca paquet convençut que la seva espasa, més les orelles i la cua que tallarà i exhibirà, són una prolongació de la pelleringa que li penja entre les cames.

La Constitució espanyola és un altre parany, una altra plaça tancada destinada a impedir que els pobles sotmesos puguin fugir. Els covards, en aquest cas, estan asseguts als escons del Congrés de Madrid protegits per una majoria perpètua que els garanteix que tot allò que el poble sotmès pugui dir o fer quedi reduït a la pura gesticulació, a un simple minut de glòria en un faristol. L'espectacle, per tant, allò que els diverteix de debò i que utilitzen per intentar compensar el seu complex d'inferioritat, consisteix a tombar una vegada i una altra les cíviques demandes de llibertat del poble sotmès. I com que la supèrbia és inherent a la feblesa, insulten, desqualifiquen i amenacen les autoritats d'aquell poble. Un poble que en aquest cas és Catalunya els representants imputats del qual són el president Mas, l'exvicepresidenta Ortega i la consellera Rigau. Se'ls acusa d'un delicte molt greu. El delicte d'haver posat les urnes per tal que el poble pogués votar. Això, segons l'Estat espanyol, és un "cop d'Estat". Permetre que els catalans votin i que s'expressin lliurement dipositant una papereta en una urna és un acte d'insubmissió, de rebel·lió, d'insubordinació que no pot ser permès en la mateixa mesura que l'amo blanc tampoc no permetia que el criat negre qüestionés la seva autoritat.

Hi ha, tanmateix, un parell de detalls que passen desapercebuts a l'Estat espanyol malgrat que són a la vista de tothom. El primer és la incongruència de criminalitzar només tres dels 2.344.828 votants del 9-N. Si no es podia votar, si votar era un delicte, com s'entén que tots els qui van delinquir no estiguin imputats? Quina mena de tribunal és aquest, que fa els ulls grossos a l'acció delictiva tot i tenir el nom de tots els delinqüents? No s'adona, aquest tribunal, que enjudiciar només tres dels prop de dos milions i mig de catalans que van delinquir converteix el tribunal en còmplice del delicte? Ens dirà, potser, que els tres escollits ho són pel fet d'haver afavorit l'execució del delicte. Molt bé. I què? En quin lloc diu que el culpable d'un delicte és únicament aquell que el fa viable i que els executors són innocents? Jo, per exemple, vaig votar i, per tant, d'acord amb les lleis espanyoles, vaig executar el delicte. Com és que no rebo el tracte que em correspon de la justícia espanyola? No serà, potser, que el tribunal no és res més que un òrgan polític al servei dels principis absolutistes que emmordassen la nació catalana? O potser és que el tribunal i el govern espanyols són tan covards que no es veuen amb cor d'imputar davant de tot el món els dos milions i mig de catalans esmentats?

El segon detall, finalment, el trobem en la declaració del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, qualificant d'inadmissible que la gent acompanyés el president Mas fins a la porta del jutjat, i la reacció de la Fiscalia General de l'Estat dient que prendrà mesures contra la lliure expressió d'aquest suport. Déu meu, quina esperpèntica demostració de manca de la més elemental cultura democràtica. Jo no sóc espanyol, però planyo la bona gent espanyola veritablement demòcrata que no veu solució per a un Estat regit per principis tan absolutistes. Amb tot, el moll de l'os del segon detall inadvertit no és aquest. El moll de l'os es troba en la gegantina inseguretat que traspuen un tribunal i un Estat que no suporten la visió de sis mil persones blasmant pacíficament unes lleis contraries als drets humans. No, no ho suporten. I encara suporten menys que hi hagi un testimoni gràfic que ho mostri arreu del món. És prou sabut que l'absolutisme, per definició, és al·lèrgic a la llibertat d'expressió. Per això la criminalitza, perquè li té pànic. Veritable pànic. Sap que en la llibertat d'expressió hi ha el germen de la seva destrucció.

El Món , 25/10/2015
 
El delicte espanyol del 27-S Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dilluns, 02 novembre 2015
El delicte espanyol del 27-SEl 27 de setembre passat, dia de les eleccions catalanes, l'Estat espanyol va cometre un delicte gravíssim que ha de tenir el seu recorregut en les institucions europees i que ha de ser difós internacionalment a través del govern de Catalunya. Cal que el món sàpiga que Espanya és un Estat que viola els drets humans i els principis més bàsics de l'Estat de dret per mitjà de maniobres que impedeixen que tothom pugui votar. Aquest ha estat el cas de les eleccions del 27-S, en què només ha pogut votar un 7,5% dels prop de 200.000 catalans que viuen en altres estats. Desinformació total a les ambaixades i consolats, obstacles i impediments de tota mena, adoctrinament nacionalista espanyol -com el de l'ambaixada de Londres-, menyspreus dels funcionaris als residents catalans i a les eleccions en si mateixes, paperetes perdudes, paperetes impreses amb adreces errònies, paperetes llençades a les escombraries a Itàlia, paperetes que van arribar dues setmanes després de les eleccions, queixes de tota mena des dels cinc continents per la impossibilitat de votar... Des del Casal de Costa Rica, per exemple, diuen això: "Al final, després de tantes sol·licituds, de voler complir el nostre deure i de voler exercir el nostre dret com a ciutadans, només 18 catalans han pogut votar a Costa Rica. L'ambaixada en té censats 1.400".

Com veiem, es tracta d'un escàndol majúscul, una maniobra governamental espanyola absolutament repugnant i pròpia de règims dictatorials o de repúbliques bananeres, que és el mateix. Així narrava una catalana el cas de la seva família: "Em sembla una vergonya que no hàgim pogut votar. Em va arribar el sobre el 28 de setembre, l'endemà de les eleccions, i el darrer dia per enviar-lo era el 23. Votar és un dret, no un privilegi. Vaig trucar a l'ambaixada i em van dir que puc posar una queixa". A sobre se'n burlaven.

Davant d'aquest estat de coses, la resposta oficial catalana em sembla d'una tebior si més no inquietant. La conselleria de Governació ha dit: "Estem en un Estat arcaic que no ha protegit el dret fonamental de vot dels ciutadans a l'estranger". Certament és així. Però ¿creu la conselleria que l'expressió "no ha protegit" és de debò la més adient? El govern espanyol ha violat un dret fonamental i inalienable, com és el dret de vot, i ha manipulat el resultat d'unes eleccions, i l'únic que se'ns acut és dir que no ha estat prou "protector"? Només això? Renoi, quanta bona fe i quanta resignació. Espero que siguem més assertius a l'hora de construir un Estat, perquè aquesta mansesa concorda més amb un esperit autonòmic que no pas amb el d'una nació que vol ser lliure. Ja no som a l'etapa dels planys. Ara és hora de denunciar internacionalment i amb contundència les maniobres antidemocràtiques espanyoles; ara és hora d'utilitzar aquests delictes de l'Estat espanyol per explicar al món els principis absolutistes que el regeixen. Esperem, doncs, que hi hagi reflexió en aquest sentit.

Mentrestant, però, l'Estat espanyol, al mateix temps que manipula les eleccions catalanes, envia dos observadors, un del PP i un del PSOE, a supervisar les eleccions sistemàticament fraudulentes de Bielorússia i a donar-hi lliçons de democràcia. Les mateixes lliçons que ens dóna Felipe González en al·lusió a la majoria absoluta independentista de Catalunya: "La legitimitat del vot no pot estar per damunt de la llei". Ens ho diu l'home que presidia un govern que es va saltar les lleis, que es va saltar els drets humans i que es va saltar tots els fonaments democràtics creant amb finançament públic, amb els nostres diners, una banda terrorista anomenada GAL. Felipe González, tanmateix, mai no ha anat a la presó, mai no ha estat processat i mai no ha estat inhabilitat. Algú s'imagina entre quins barrots seria ara mateix Juan José Ibarretxe, si el seu govern hagués fet el mateix en sentit ideològic invers?

El delicte a l'Estat espanyol, allò que es considera delicte, és que el president de Catalunya, recollint el mandat democràtic de la ciutadania, posi les urnes per tal que la gent s'expressi lliurement. Això sí que és un crim. I com que és un crim, li han posat una querella criminal. I també el volen inhabilitar, no fos cas que tingués la gosadia de posar les urnes un altre cop. Té molta raó el president Mas, per tant, quan, referint-se al clam de la ciutadania, diu que "el que hauria fet un Estat amb una mínima solvència democràtica, en lloc d'ordenar al fiscal en cap de Catalunya que assistís al procediment judicial contra membres del govern català, seria retirar les querelles que va posar". Però l'Estat espanyol no ho farà, President, perquè si una cosa li ha mancat sempre ha estat justament això: solvència democràtica.

En tot cas, diguem per concloure que l'obstrucció del vot en un país veritablement democràtic és un delicte, un delicte gravíssim que no pot ser obviat o despatxat amb els tradicionals "no hi ha dret", "ja se sap", "Espanya és així". Els catalans que han vist vulnerat el seu dret de vot són milers, però encara que només fossin un centenar el fet continuaria essent gravíssim i inadmissible. N'hi ha prou de canviar d'escenari i de situar aquesta manipulació en un país del centre o del nord d'Europa per veure que l'escàndol hauria estat immens i que ja s'haurien produït dimissions i cessaments. Però ja hem vist el caràcter manipulador de la Junta Electoral Central espanyola i com el ministre Margallo, mancat d'arguments, envia al psiquiatre els qui ho denuncien. Com deia el franquisme, "Spain is different". És un eslògan, aquest, que es manté tan vigent com l'esperit del seu autor.

El Món , 18/10/2015
 
<< Inici < Ant 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Seg > Final >>

Resultats 76 - 90 de 1806
spacer.png, 0 kB