spacer.png, 0 kB
Vctor Alexandre
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
No esteu sol, President Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
divendres, 22 maig 2020
No esteu sol, PresidentNo esteu sol, President. Sóc conscient que per més que intenti imaginar-me com us sentiu només aconseguiré fer-me'n una idea molt difusa i vacil·lant. La vida i les circumstàncies us han situat en un lloc d'una immensa transcendència històrica, una transcendència de naturalesa política amb relació a Catalunya que marcarà per sempre la vostra vida personal. Estar perseguit per un Estat, l'Estat espanyol, que no té escrúpols de cap mena a coaccionar-vos utilitzant les vostres filles per tal que renuncieu als anhels de llibertat nacional, fa venir basques, certament. I encara més tenint en compte que, com diu la jurista francesa Rachel Lindon, "les autoritats espanyoles actuen com una dictadura, empresonen els seus opositors polítics i es neguen a alliberar-los fins que renunciïn a les seves creences polítiques i abandonin la seva tasca".

Com sabeu, he repetit en diversos llibres que el pensament racional no pot entendre la "cerrazón" espanyola amb relació a la llibertat de Catalunya sense prendre consciència que la Sagrada Unitat d'Espanya no és una simple opció política –el fet que sigui "sagrada" ja ho diu tot–, sinó que és un fanatisme religiós capaç de qualsevol cosa –ho remarco: de qualsevol cosa– per imposar-la. I és d'acord amb aquest fanatisme paroxístic que l'Estat espanyol no dubta a violar els drets humans. Enfollit per la seva pròpia "cerrazón" (quin goig que aquest mot no tingui traducció literal en català), se sent legitimat a cometre les més grans aberracions en nom d'Espanya, encara que això impliqui saltar-se tots els principis democràtics. La Inquisició espanyola no tolera l'heretgia, i l'independentisme català és heretgia.

Ho va expressar molt clarament Alfredo Pérez Rubalcaba, el 26 de gener passat, en dir que l'Estat espanyol arribarà on calgui per impedir que vós sigueu president de Catalunya i per imposar la submissió del poble català, independentment dels costos que hagi de pagar. "Es farà i se'n pagarà el cost", van ser les seves paraules. Dit d'una altra manera: el fi justifica els mitjans. L'Estat espanyol està disposat a pagar el preu de les reprovacions i de les sentències morals o econòmiques que puguin arribar-li dels tribunals de justícia internacionals. Tot això li rellisca, perquè la Sagrada Unitat d'Espanya ho justifica tot, fins les més grans barbaritats. Talment com les empreses que consideren que els surt més a compte pagar les multes per contaminar els rius que sanejar el seu sistema de producció. El negoci és el negoci. Tot s'hi val contra l'heretgia, fins i tot criminalitzar les urnes, apallissar gent pacífica, empresonar líders opositors, inhabilitar polítics desafectes, encausar alcaldes, entitats culturals, cossos de bombers, arrencar pancartes amb la paraula "Democràcia", declarar delictiu el color groc, atemorir la ciutadania... Té gràcia que aquelles veus d'En Comú Podem, sempre tan valentes a l'hora de qualificar de feixisme la política d'Erdogan, Donald Trump o Kim Jong-un, evitin l'ús d'aquest terme en referir-se a la política de l'Estat espanyol. Deu ser que el totalitarisme de proximitat els és més simpàtic.

Les imatges esperpèntiques que veiem aquests dies, amb un desplegament de milers de policies espanyols escorcollant camions, furgonetes i maleters de cotxes, vigilant fronteres, ports i aeroports, així com la navegació marítima i l'espai aeri, incloses les barques de pesca i les aeronaus de parapent, són una mostra de desesperació, d'histèria desfermada i d'impotència. I vós, estimat President Puigdemont, en sou la causa. Se senten humiliats i impotents perquè la vostra intel·ligència política ha burlat el govern, els cossos armats i les clavegueres de l'Estat espanyol. Ells són el gloriós Estat que va conquerir Perejil, i amb ells, ja ho sabeu, no s'hi juga.

Crec, President, que heu fet una tasca immensa des de la capital d'Europa. Permeteu-me que ho repeteixi: immensa. No sou únicament conegut a tot el planeta –el meu germà ha tornat recentment de l'Argentina i ha constatat que tothom, absolutament tothom amb qui ha parlat, des d'universitaris fins al personal de neteja dels hotels, sabia que sou el President de Catalunya i quina és la causa catalana. Una causa de pau. És cert que no gaudiu d'una llibertat plena –cap home o dona n'és, de lliure, si el seu poble no ho és també–, és cert que no sou on voldríeu ser. Però sou molt més lliure que els catalans innocents que l'Estat espanyol reté en presó com a ostatges. Infinitament més lliure. Res del que heu fet fins ara no hauria estat possible si estiguéssiu reclòs a la cel·la d'una presó espanyola. Per això heu de continuar en llibertat sigui quina sigui la fórmula que establiu.

Com us vaig dir en una carta anterior, us necessitem lliure, President. Heus aquí la raó per la qual la vostra llibertat els treu tant de polleguera, perquè és immensament efectiva. Diguin el que diguin i per més que baladregin, saben que han perdut el combat dels arguments. Només els resta la força, la violència de l'Estat. En això hi tenen la mà trencada, no hi ha dubte. És el seu capteniment natural. Il·lusos com són, ni els passa pel cap que la violència del seu govern, del seu Congrés, dels seus tribunals i dels seus homes armats contra Catalunya és la prova més fefaent de la seva impotència. Ells són dinamiters, President. Nosaltres som corredors de fons. Rebeu el meu reconeixement més sincer i l'abraçada més forta i afectuosa per la fermesa que manteniu en aquests moments tan difícils i trasbalsadors per a la vostra vida i la vida de Catalunya. No serà Espanya, sinó la història, qui us farà justícia.

El Món , 5/2/2018
 
L'adéu de Cinesa a Sant Cugat Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
divendres, 22 maig 2020
L'adéu de Cinesa a Sant CugatPer a tot amant del cinema, la mort d'una sala és indicativa de fins a quin punt els nous temps, amb els nous hàbits de consum, estan desnonant el 7è art del que fins ara havia estat el seu hàbitat natural. El fenomen de les multisales, fruit d'una concepció nord-americana de la vida, que estableix un control de l'individu atrapant-lo en un centre comercial, ja va ser un adéu a la manera tradicional de veure cinema. El preu del sòl s'ha encarit, les sales grans ja no són rendibles, la separació entre files s'ha reduït i les crispetes són la columna vertebral del negoci.
La notícia trista a Sant Cugat, però, no és que Cinesa marxi. Aquesta empresa ja feia temps que havia minvat els serveis a l'espectador. La notícia trista és que moren dues pantalles. És a dir, que l'oferta, comptant les nou de Yelmo, arribades el 1997, quedarà a reduïda a onze. O dit d'una altra manera: si per al Sant Cugat del 1997, amb 50.000 habitants, hi havia tretze pantalles; per al Sant Cugat del 2018, amb 90.000, n'hi haurà onze. Val a dir que els encertats cicles de cinema d'autor i de clàssics són més mèrit de l'Ajuntament i de la pressió ciutadana que no pas de l'empresa.

Ara, la situació planteja un inconvenient i una incògnita. L'inconvenient és que es redueix l'oferta per al desplaçament a peu –hi ha molta gent gran que no va mai als Yelmo perquè imposen motorització–; la incògnita és qui gestionarà les dues sales supervivents. Caldrà recordar que hi ha altres cinematografies, a banda de l'americana, i que una ciutat com Sant Cugat, que aposta per la cultura, ha de tenir una sala que projecti les pel·lícules com han estat concebudes: en versió original.

Tot Sant Cugat , 5/2/2018
 
Viaró, una escola que discrimina les dones Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
divendres, 22 maig 2020
Viaró, una escola que discrimina les donesLa meva felicitació al sindicat CGT (Confederació General del Treball de Catalunya) per haver denunciat la discriminació contra les dones com a praxi habitual de l'escola santcugatenca Viaró, de l'Opus Dei, amb una selecció de professorat que, amb l'excepció de l'etapa infantil, només admet homes. El fet és gravíssim per diverses raons. La primera i fonamental, és que viola els drets humans i institucionalitza la marginació de les professores pel sol fet de ser dones. Però n'hi ha d'altres que fan del tot justa la sanció de 50.000 euros imposada per la Inspecció de Treball de la Generalitat, com ara el fet que es tracta d'una escola concertada, amb tot el que això significa en termes econòmics, i el missatge masclista que transmet a l'alumnat.

Arribats aquí, cal tenir barra per afirmar, com afirma Viaró, que "estem convençuts que la nostra forma d'actuar no representa tal discriminació", i que només contracten homes a partir de Primària per motius pedagògics, atès que tots els alumnes són nens i tenen "molt bona sintonia" amb els professors'. Realment vergonyós. La justificació ja és en si mateixa una mostra dels principis androcèntrics que regeixen aquest centre i de la doctrina fal·locràtica que imparteix.

D'acord amb els principis del Viaró, a les seves aules els nens i les nenes només es barregen en l'etapa infantil; després, en les etapes posteriors, les nenes desapareixen i ja tot són nens i professors homes, no fos cas que la presència d'una professora a la classe trasbalsés les tendres ments masculines dels alumnes, els transmetés una visió femenina del món i provoqués, en els més grans, pensaments libidinosos. Ja diu certa ideologia que la dona, per la seva naturalesa llicenciosa, és portadora de tots els mals de la terra i incitadora dels homes al pecat.

En el model d'homosocietat del Viaró la dona és un ésser subaltern a l'ombra sempre del marit i concentrat en la reproducció i en les tasques domèstiques o de caràcter assistencial. De les coses "importants" ja se n'ocupen els homes. Per això cal mantenir separats tots dos sexes: els nens i els homes en un lloc, i les nenes i les dones en un altre. Una pregunta, tanmateix, caldria que el Viaró respongués: si tan segurs se senten que la seva discriminació per raons de sexe no viola els Drets Humans, per què han corregut tant a amagar-ho en la pàgina web del centre? Estem parlant de l'ideari que fins ara deia que els professors del Viaró "seran sempre homes, excepte en l'etapa d'educació infantil".

Cugat.cat , 2/2/2018
 
El sexe com a antídot contra la guerra Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
divendres, 22 maig 2020
Les Xandrines
Les Xandrines
El cas de les Xandrines és un cas singular. Tant de bo n'hi haguessin més, però no sovintegen. Ho dic en el sentit que es tracta d'una companyia teatral formada únicament per dones que ha tingut una magnífica resposta del públic en tots els muntatges que ha presentat. L'últim és "Lisístrata", la divertida comèdia d'Aristòfanes, estrenada al Teatre de Mira-sol, en què les dones atenenques es conjuren negant-se a copular amb els homes mentre aquests no deixin de fer guerres.

En aparença, "Lisístrata" és tan sols una comèdia lleugera, intranscendent, sense cap més intenció que entretenir el públic una estona, però no és ben bé així. D'entrada, parteix d'uns fets reals, com ara el desastre que va suposar la lluita atenenca per Sicília, i la tragèdia quotidiana derivada del fet d'entendre la guerra com un sistema de vida permanent. Però hi ha més coses. Hi ha, per exemple, el parentiu entre la guerra i el mite de la virilitat. Les guerres, lligades sempre a conceptes com la força, la bel·licositat, el poder, el coratge, l'honor, l'exèrcit, l'armament..., han estat, des de sempre, un element per mitjà del qual els homes han reafirmat la seva masculinitat, fins al punt que demanar-los que hi renunciïn, especialment en aquells temps, és gairebé com demanar-los que renunciïn a ser homes.

A "Lisístrata", consegüentment, els homes se'n riuen d'aquesta pretensió de les dones; però a mesura que va passant el temps i que el desig sexual s'accentua, Atenes esdevé un bosc espès d'ereccions i les coses fan un tomb. Un tomb força divertit i que és un terreny ideal per a les Xandrines. El seu muntatge, dirigit per Roger Cònsul, és una versió lliure de l'obra d'Aristòfanes, que incorpora fets i noms de l'època actual per fer més visible que la guerra és una xacra humana tan inherent al present com ho era en el passat.

Realment esplèndida Mayte Calvo, en el paper de Lisístrata, la dona atenenca que té la feliç idea del complot sexual i que no sols convenç les seves compatriotes, sinó que també persuadeix les dones espartanes de fer el mateix. És tanta la il·lusió, és tant l'entusiasme que posen les Xandrines en l'espectacle, que és impossible que no portin el públic al seu terreny. Molt bona, per cert, la idea de desaparellar la gent a la platea i situar els homes a una banda i les dones a l'altra, ja que això accentua la comicitat d'algunes situacions i cohesiona molt més el joc escènic entre actrius i espectadors.

Núria Bou, Sílvia Claramunt, Virgínia Cervera, Mireia Monells, Olga Munté i Maria Vancells són unes grans actrius, i veure-les en escena sempre és un plaer. A "Lisístrata", d'acord amb els personatges que interpreten, saben ser llestes, ambigües, enginyoses, intuïtives i assertives, alhora que també sensuals, provocadores, diablesses i gates maules. Especialment divertit és el moment en què les dones comencen a acusar també l'abstinència sexual i el seu bàndol presenta algunes dissimulades desercions. Tal vegada arribarà un dia en què la humanitat estarà tan ocupada pensant en les moltes maneres de fer l'amor, que no tindrà temps de pensar en les moltes maneres de fer la guerra.

Cugat.cat , 26/1/2018
 
L'odi a TV3 Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
diumenge, 03 maig 2020
L'odi a TV3L'odi de l'Estat espanyol contra Televisió de Catalunya és indestriable del procés català, no cal ni dir-ho. Però les arrels d'aquest odi són molt més profundes que no pas això i estan estretament lligades a un odi ancestral a la nació catalana. Aquest odi, evidentment, ha tingut diferents fases al llarg de la història; algunes de ferotges, i d'altres més laxes. Tot ha depès de les mesures autodefensives que Catalunya ha desenvolupat. Mentre s'ha mostrat submisa davant del poder espanyol, aquest ha relaxat el seu fuet. Però, en voler ser ella mateixa, les fuetades s'han intensificat.

Com he dit altres vegades, és la mateixa relació del negre amb l'amo blanc. L'amo blanc odia el negre, per bé que el necessita, i cada cop que aquest no obeeix les seves ordres, no dubta a treure el fuet per recordar-li qui mana i què diu l'imperi de la llei blanca. Si, per contra, el negre es mostra submís, l'amo blanc sap premiar aquesta actitud. És la seva manera de sentir-se "amo bo", amo gentil i generós, i de reafirmar la seva autoritat. Ras i curt: el negre no pot ser lliure, perquè ho diu la llei de l'amo blanc, de la mateixa manera que Catalunya no pot ser lliure perquè ho diu la llei de l'amo espanyol. El negre és un humà inferior, i Catalunya és una col·lectivitat inferior. I els individus i les col·lectivitats inferiors no poden gaudir dels mateixos drets que els individus i les col·lectivitats superiors. Així de senzill. Pur feixisme, ja ho veiem.

En un Estat amb aquests principis, és obvi que TV3, si no pot ser reconvertida en la idea original per la qual l'Estat espanyol va acceptar-ne l'existència: que fos una "televisió antropològica", ha de desaparèixer. El terme "televisió antropològica" l'he posat entre cometes, perquè és el terme exacte que va emprar el director general de RTVE, José María Calviño (època PSOE), l'any 1983. És a dir, TV3 havia de ser una televisió folklòrica, centrada exclusivament en afers casolans, com ara els concursos de gossos d'atura, o els aplecs del cargol, o les fires de la Candelera. Particularitats pròpies, en definitiva, de la patria chica de los españoles nacidos en Cataluña.

TV3 encara té una visió hispanocèntrica de la vida –com també la tenen, encara, per paradoxal que sembli, molts independentistes, fruit de l'espanyolització secular que ha patit el nostre país–, però cal reconèixer que ha fet un gir molt positiu en consonància amb la presa de consciència de la societat. Res a veure amb la nefasta etapa sota govern socialista, en què vaig escriure el llibre TV3 a traïció. Televisió de Catalunya o d'Espanya?. Conseqüentment, si l'Estat espanyol ha reaccionat amb violència –violència política, violència jurídica i violència policíaca– contra aquesta presa de consciència catalana, per quin motiu no hauria de fer el mateix contra TV3? Televisió de Catalunya és una estructura d'Estat –com també ho són els Mossos d'Esquadra–, la qual cosa la converteix en una mena de contrapoder, per petit que sigui, i és normal que l'Estat espanyol la odiï profundament. Hi té motius ideològics, polítics i econòmics. TV3 no sols no és la televisió folklòrica que ells voldrien, sinó que és una de les millors televisions d'Europa. I això malgrat que Catalunya no té un Estat.

I per si fos poc, els índexs continuats d'audiència, que mostren TV3 com a emissora líder permanent, els recorden que Catalunya no és Espanya, cosa que els treu de polleguera fins al punt que mirar el mapa mediàtic de la península ibèrica i veure que Catalunya se'ls resisteix com Portugal, se'ls fa del tot insuportable. Si poguessin, aplicarien el 155 també a Portugal.

Però veient impossible, com veuen, tancar TV3, opten per provocar-li una mort clínica. La mateixa maniobra, si fa no fa, que van seguir amb Ràdio 4. Jo conec profundament el cas de Ràdio 4, perquè vaig ser un dels pares de l'emissora el 1976, al costat de grans professionals. La dotació econòmica per fer programes amb un mínim de cara i ulls va anar minvant de manera tan bèstia i humiliant que ja no era possible fer una ràdio mínimament competitiva. I és que deixar morir –"para que se consiga el efecto sin que se note el cuidado"– és una manera menys sorollosa de matar. Això és justament el que ara volen fer amb TV3, que visqui com si fos morta.

El que ells ignoren, tanmateix, és que el lloc que ocupa TV3 en el marc simbòlic de Catalunya, no té res a veure amb el lloc que ocupa TVE en el marc simbòlic espanyol. Per als espanyols, TVE és només l'emissora pública del seu país i no hi tenen cap vincle afectiu o emocional per la senzilla raó que va néixer com una prerrogativa natural de l'Estat. TV3, en canvi, va néixer com una fita, com una petita victòria d'una nació sense Estat i contraposada al pensament únic imposat pel règim de l'Estat opressor. Es tracta, per tant, d'una emissora no només vista, sinó també estimada pels catalans. Els catalans s'estimen TV3 i la senten seva en la mateixa mesura que senten seves altres coses que ocupen igualment un espai simbòlic en l'imaginari col·lectiu del país. Només cal recordar les llàgrimes d'emoció amb què tantíssims milers de catalans van rebre el naixement de TV3 el 10 de setembre de 1983 i la metàfora que hom va veure en el fet d'haver escollit la pel·lícula "Alba Zulu" com a projecció de la nit inaugural.

L'Estat espanyol ha de saber que TV3 és material sensible, i que l'intent d'escanyar-la serà percebut com el que és: una branca més de l'intent secular espanyol d'escanyar Catalunya. Si volen pensar-hi, de matèria no els en mancarà. Poden començar per pensar com és possible que després de segles d'opressió, després dels decrets de Nova Planta reproduïts amb aparença "constitucional", després de tants règims dictatorials, de tanta opressió militar, de tanta persecució de la identitat, de la llengua i de la cultura catalanes, de tants intents d'esborrar la catalanitat de la capa de la terra..., com és possible, repeteixo, que encara siguem aquí. Doncs sí. Mal que els pesi, com els vam demostrar l'1 d'Octubre i el 21-D, encara som aquí. Som aquí disposats a defensar les nostres institucions. Som aquí, perquè, per més que ho han intentat, mai no ens han pogut vèncer. Som aquí perquè mai, mai, mai no ens han vençut.

El Món , 22/1/2018
 
No torneu, President Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
diumenge, 03 maig 2020
No torneu, PresidentNo torneu de Brussel·les, President. En teniu moltes ganes, és comprensible. L'exili us allunya de les persones que més estimeu: la vostra muller Marcela, les vostres filles, els vostres pares... A més, les urnes us han restituït en el càrrec que l'Estat espanyol va arrabassar-vos violentament per mitjà d'un cop d'Estat i és lògic que vulgueu retornar a Catalunya per exercir-lo amb tota legitimitat. És el vostre dret. Però heu de tenir en compte que això només seria possible en un Estat democràtic com el belga, on el delicte de rebel·lió de què Espanya us acusa –un delicte fabricat pels hereus ideològics del franquisme– no existeix. A l'Estat espanyol, com sabeu, tenir idees desafectes al Règim comporta persecució, assetjament, apallissament i empresonament, i la vostra persona ha estat conceptuada com a "terrorista". Us consideren un terrorista, perquè el fals delicte espanyol de rebel·lió és equivalent al de terrorisme, és a dir, un delicte de gravetat extrema, que pot significar vint anys de presó. Vint anys de la vostra vida.

És obvi, doncs, que no podeu tornar per raons humanístiques. La gola del llop no ha estat mai un bon projecte de vida per al xai. Però n'hi ha d'altres, de raons, i jo us les vull fer avinents perquè les mesureu des de la distància. Unes són de caràcter polític, i d'altres afecten la dignitat del país que presidiu. En primer lloc, no és cap secret que l'Estat espanyol frisa perquè piqueu l'ham i travesseu la frontera. I tan bon punt ho feu, sereu segrestat, emmanillat i empresonat. Ja fa temps que us estan esperant. Que deixéssiu en ridícul milers de policies, guàrdies civils i serveis d'intel·ligència espanyols canviant de cotxe sota un pont, despistant l'helicòpter que us seguia, amagant magistralment les urnes i les paperetes del Referèndum i apareixent a Brussel·les per sorpresa tot celebrant-hi una roda de premsa d'abast mundial, no us ho perdonen. No ho confessaran mai, però podeu estar segur que el dia d'aquella roda de premsa es van donar molts cops de puny a les taules de Madrid i van rodar molts caps vinculats a les clavegueres de l'Estat. Hi ha humiliacions molt traumàtiques. Sobretot les que infligeix una colònia al poder imperial. Com més tronat i esperpèntic és l'imperi, més fina és la seva pell i més traumàtica la seva humiliació.

El vostre cas, i el dels consellers que us acompanyen, desmunta de dalt a baix el discurs del nacionalisme espanyol disfressat d'universalisme que diu que la independència de Catalunya no té cap sentit perquè vivim en una època en què "les fronteres estan desapareixent". Tant de bo fos veritat! Però perquè ho fos, caldrien, si més no, dues coses: caldria una cultura democràtica planetària que encara manca a molts estats, una cultura que respectés el dret de decidir dels pobles sobre si mateixos, i caldria que no hi hagués pobles que fessin lleis que emmanillessin altres pobles. Tanmateix, mentre això no sigui possible, mentre hi hagi estats supremacistes com l'espanyol, les fronteres seran necessàries, perquè és gràcies a aquestes fronteres que persones nobles, honrades, pacífiques i democràtiques com vós poden ser protegides de l'absolutisme més abjecte. Justament és una frontera democràtica allò que us salva ara mateix de l'odi i de la fúria d'una frontera absolutista. Benvingudes i estimades siguin, doncs, les fronteres respectuoses amb els drets humans.

Una altra de les raons que desaconsellen el vostre retorn, President, és la que, com us deia, afecta la nostra dignitat col·lectiva. No és Carles Puigdemont la persona que Espanya vol empresonar, el nom els importa poc, és el president de Catalunya. Us volen segrestar, emmanillar, maltractar, despullar, empresonar i exhibir-vos com un trofeu de guerra per humiliar-nos a tots. Si poguessin, us passejarien dalt d'un carro tancat en una gàbia pel Paseo de la Castellana perquè la gent, amb els seus vituperis, es burlés de vós i de Catalunya. Us volen escarnir, perquè saben que escarnint-vos a vós escarneixen Catalunya. I això no ho podeu permetre, President. Per boca d'un portaveu del PP, el govern espanyol, amb el suport de PSOE i Ciudadanos, us va amenaçar dient que podeu acabar com el president Companys. Això sol ja diu la misèria moral d'aquest Estat i el feixisme de la seva ideologia. Per sort, el context geopolític del segle XXI a Europa no té res a veure amb el del 1940, i, per tant, el desenllaç no pot ser el mateix. Però sí que ho pot ser la vexació. La vexació mediàtica d'avui dia equival als gargalls, a les monedes de coure i als rosegons de pa que la gent llançava al president Companys quan l'exhibien darrere les reixes d'un calabós de Madrid.

Si ja és ignominiós el que han fet amb membres del nostre govern i amb els presidents de l'ANC i d'Òmnium Cultural, imagineu la magnitud del que farien si la presa fóssiu vós. Dit d'una altra manera: si aquells a qui l'Estat espanyol considera actors secundaris de la insubmissió els ha tractat com si fossin escòria, què no farà amb vós, si caieu a les seves urpes, considerant-vos, com us considera, l'actor principal? Vós, estimat president Puigdemont, heu de ser conscient que concentreu en la vostra persona l'odi infinit que sent l'Estat espanyol contra tot allò que tan dignament representeu.

Això de banda, heu de tenir en compte també que res del que heu fet a l'exili no ho hauríeu pogut fer tancat en un calabós espanyol. Heu internacionalitzat el conflicte, heu projectat mundialment la lluita de Catalunya per la llibertat i heu aconseguit que tot el planeta sàpiga el vostre nom i quin és el càrrec que el poble català us ha lliurat per majoria absoluta. I si en teniu el més mínim dubte, n'hi ha prou que compareu la indiferència que mostra Espanya davant el patiment dels presos polítics amb l'ànsia, el despit i la ràbia amb què us mira a vós. Vós sou la pedra a la sabata de l'Estat espanyol, perquè amb el vostre exili, amb les entrevistes que concediu als mitjans estrangers i amb l'expectació que generen les vostres rodes de premsa esteu dient cada dia al món que hi ha un Estat al sud d'Europa on no existeix la separació de poders, on s'embarguen els bens dels polítics desafectes al Règim, on es criminalitzen els alcaldes i els mestres d'escola, on s'ofega econòmicament els mitjans de comunicació plurals i insubmisos, on es persegueix, s'apallissa i s'empresona la ciutadania per les seves idees, on no es permet que els partits polítics majoritàriament votats puguin portar a terme els programes electorals que les urnes han legitimat, on s'escampa la por per encadenar la ment i la llibertat d'expressió de les persones, i on, en definitiva, es violen els drets humans amb absoluta impunitat.

Romangueu a la capital d'Europa, President. Creeu un govern a l'exili, dirigiu el país des de Brussel·les –oi que diuen que no hi ha fronteres a la Unió Europea?– delegueu les funcions específiques del dia a dia i continueu atraient el focus mediàtic internacional amb les reunions de govern i les convocatòries de premsa que hi celebreu periòdicament. Feu, en definitiva, just allò que l'Estat espanyol no vol que feu: posar-lo en evidència com el que és: el règim totalitari del sud d'Europa. I, sobretot, no claudiqueu. No renuncieu a ser un home lliure, perquè de la vostra llibertat, depèn la futura i irrenunciable llibertat de Catalunya.

El Món , 8/1/2018
 
"Persona non grata" a Sant Cugat Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
diumenge, 03 maig 2020
Pablo Llarena
Pablo Llarena
Ara ja sabem que la criminalització de l'independentisme per part de l'Estat espanyol no sols no s'atura, sinó que el jutge del Tribunal Suprem, Pablo Llarena –que té casa a Sant Cugat i que ha fet la major part de la seva carrera a Catalunya–, està enllestint l'acusació del delicte de rebel·lió contra Artur Mas (PDeCAT), Marta Rovira (ERC), Anna Gabriel i Mireia Boya (CUP), Marta Pascal (PDeCAT) i Neus Lloveras (AMI). En total, estaríem parlant de 28 persones imputades: 14 del Govern, 6 de la Mesa del Parlament, 5 de grups parlamentaris i partits i 3 d'entitats sobiranistes. És demencial, certament. Però encara ho és més si recordem que hi ha una ofensiva judicial contra més de 700 alcaldes per haver contribuït a la realització del referèndum de l'1 d'octubre, que pot ser extensiva a dos milions de persones com a participants d'un delicte col·lectiu de rebel·lió (!)

Davant d'aquesta vulneració flagrant dels drets humans, per part de Pablo Llarena, seria força pertinent que els tres partits perseguits, mitjançant un ple de l'Ajuntament, declaressin l'esmentat senyor "persona non grata" al municipi. Girona, Llavaneres, Santpedor, Breda, Torelló, Arenys de Munt o La Bisbal d'Empordà han fet el mateix amb noms significatius, com ara Felip VI, Mariano Rajoy o Enric Millo. És una declaració sense validesa jurídica, no hi ha dubte, però amb una gran càrrega simbòlica, ja que en queda constància històrica en el municipi i constitueix un acte de dignitat en defensa de persones pacífiques i democràtiques que per la ideologia d'un jutge es veuen acusades d'un delicte equivalent a terrorisme i s'enfronten a penes de vint anys de presó.

Tot Sant Cugat , 3/1/2018
 
La histèria contra el color groc Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
diumenge, 12 abril 2020
La histèria contra el color grocLa histèria que el color groc ha desfermat en el nacionalisme espanyol, fins al punt que tant el govern d'aquell país com els seus tribunals –cosa lògica, atès que són exactament el mateix–, està arribant cada cop més a extrems paroxístics. Ara, el Partit Popular, partit d'ultradreta absolutament residual a Catalunya, ha demanat a l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès (on també és residual) que identifiqui i sancioni les persones que posin llaços o qualsevol element groc a la via pública, ja que, segons aquesta formació, la visió del color groc genera "crispació" i suposa "una conducta inacceptable".

No cal dir que tot demòcrata es veu obligat a fregar-se els ulls després de llegir una barbaritat com aquesta. Sembla impossible, certament, que hi hagi algú tan mancat de sentit del ridícul. És tan esperpèntic, tot plegat, que, si el rerefons no fos tan greu, hauríem de fer esclafits de riure. Però és greu, molt greu, perquè ja vam veure en les darreres eleccions catalanes com l'Estat espanyol prohibia l'ús del color groc en la roba dels responsables de les meses electorals i les amenaces de no poder votar que es van llançar contra aquells ciutadans que portessin alguna peça groga, ja fos un jersei, una jaqueta, una gorra, una bufanda, una corbata, etc.

Sembla increïble, però és veritat. També és veritat que només un Estat feixista pot arribar tan lluny, només un règim totalitari pot arribar a criminalitzar un color sota l'acusació que evoca una manera de pensar que li és desafecta. Talment com si els únics colors permesos haguessin de ser aquells que s'identifiquen amb les maneres de pensar del Règim. Ja sabem que l'abc del totalitari és l'exigència del pensament únic, l'adhesió cega als seus principis absolutistes, i que qualsevol representació pública de la discrepància, per simbòlica que sigui, el treu de polleguera i el crispa. Però en un marc com la Unió Europea, l'Estat espanyol, ni que fos per pudor, hauria d'intentar dissimular una mica. Cal reconèixer, tanmateix, que demanar seny i sentit comú a l'Estat espanyol és demanar la lluna en un cove. Per això exhibeix la seva "cerrazón" sense cap mena d'escrúpol. Ni li passa pel cap que, d'acord amb els seus esquemes totalitaris, caldria criminalitzar també el color blau i el color taronja, ja que evoquen, respectivament, els postulats de PP i Ciudadanos, partits que, per la seva ideologia d'ultradreta, generen crispació en milions de demòcrates catalans.

Als grocfòbics, que, ves per on, són també els bel·ligerants apologistes d'aquell espectacle sanguinari conegut amb el nom de Fiesta Nacional espanyola, els passa exactament el mateix que al brau quan veu el color vermell. De la mateixa manera que la visió constant de la capa vermella li molesta la vista, li cansa la retina i l'empeny a envestir per alliberar-se del neguit que li provoca, també el totalitari experimenta idèntica i al·lèrgica irritació davant la visió constant del color groc a tots els pobles i ciutats de Catalunya. Per això, primitiu com és, fa l'únic que sap fer: envestir.

Racó Català , 19/1/2018
 
El conflicte del carrer Santa Maria i la Cavalcada Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
diumenge, 12 abril 2020
El conflicte del carrer Santa Maria i la CavalcadaAquests dies, l'Associació de Comerciants de Centre Vila, de Sant Cugat, ha fet públic un escrit en què expressa la seva indignació pel fet que enguany la Cavalcada de Reis no ha passat pel carrer de Santa Maria com en anys anteriors. Opina, aquesta associació, que l'itinerari sempre havia tingut com a referència l'esmentat carrer, i no entén la raó del canvi.

Per refermar la seva queixa, l'AACC Centre Vila fa dues consideracions: la primera retreu al consistori que no els hagi donat l'oportunitat de discutir "una mesura tan dràstica'; i la segona remarca que, "malgrat les dificultats i particularitats d'aquest tram viari, estret i amb molt volum de gent, mai no s'ha produït cap incident que motivi una decisió tan arbitrària".

Amb relació a la primera, és ben cert que enraonar sempre és bo i que, parlant, si hi ha voluntat, la gent s'entén. Per entenimentada que pugui ser una decisió, mai no és sobrer enraonar-la. Una altra cosa és l'argument que diu que "mai no s'ha produït cap incident". Totes les coses d'aquest món mai no passen fins que passen, i quan passen totes les mirades, incloses les dels més abrandats defensors del risc, es giren cap a l'autoritat competent. No cal dir que el principal retret que els santcugatencs en general farien a aquesta autoritat, en cas d'incident, seria que fer passar la Cavalcada de Reis per un espai tan estret com el carrer de Santa Maria equival a voler fer passar el clau per la cabota.

L'eix comercial de Sant Cugat té una força extraordinària, això és indiscutible. Només cal mirar quins són els preus per llogar-hi un local. Hem creat una esplèndida illa de vianants que convida a passejar i a badar a la manera mediterrània, que és l'antítesi de la manera nord-americana, consistent a tancar la gent en un centre comercial durant un munt d'hores a fi de buidar-los les butxaques. Però el fet de poder tenir una botiga al carrer de Santa Maria no ha de ser un privilegi a l'hora d'acollir esdeveniments ciutadans, i la Cavalcada de Reis n'és un. L'Ajuntament té l'obligació d'obrir nous espais de centralitat no sols per descongestionar punts determinats, sinó per donar vida a altres barris i als comerciants que els fan possibles. Sembla just, per tant, que alguns esdeveniments, per puntuals que siguin, ajudin a compensar una mica aquest desequilibri.

Si, com dic, escoltar totes les parts implicades en el cas d'un conflicte sempre és bo, hem de convenir que l'opinió dels comerciants que no formen part de l'eix comercial santcugatenc també ha de ser escoltada. La seva veu també mereix respecte. I, en aquest sentit, és molt normal que a ells els faci il·lusió que la Cavalcada passi per davant dels seus establiments. Oi que, havent-hi carrers més amples, no tindria cap sentit que Barcelona fes passar la seva Cavalcada pel carrer de Petritxol, per bonic que sigui? Doncs l'amplada del carrer de Santa Maria, de Sant Cugat, és, si fa no fa, la mateixa.

Jo no crec, d'altra banda, que l'insult i la desqualificació siguin la millor manera de fer-se escoltar. Per això m'ha sobtat que l'AACC Centre Vila, en el seu escrit, emprés aquest llenguatge titllant de "cabdills" el govern municipal. Suposo que a aquesta associació no li agradaria gens que els comerciants perifèrics, tot d'una, li dediquessin el mateix qualificatiu. I és lògic, perquè, a més de lleig, seria injust. La solució, per tant, es pot trobar en la presentació d'una proposta. És a dir, que l'Associació de Comerciants Centre Vila sigui prou imaginativa per inventar-se un esdeveniment a celebrar qualsevol dia de l'any i que s'ajusti a les característiques del terreny. Si és un bon invent, segur que tindrà èxit i no els caldrà cap Cavalcada.

Cugat.cat , 19/1/2018
 
El complot de la Cavalcada de Reis Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
diumenge, 12 abril 2020
El complot de la Cavalcada de ReisSóc conscient que el tema d'aquesta columna d'avui és un tema menor, un tema d'aquells que no generen polèmiques ni grans controvèrsies. Tanmateix, és un tema nostre, un tema local, que, ves per on, cada any aplega en un sol dia i en una hora concreta milers de santcugatencs, milers de famílies que porten els seus infants al centre de la ciutat perquè vegin la Cavalcada de Reis.

Es tracta, certament, d'una mentida descomunal, una mentida que és fruit de la confabulació de tota la societat per tal de fer somniar uns infants que, amb la santa innocència de l'edat, viuran la nit més màgica de tota la seva vida. Tots hem estat infants i recordem el delit amb què ens allitàvem la nit del 5 de gener i la il·lusió amb què ens llevàvem el dia 6. Cap altra il·lusió no és comparable, i no pas perquè no en tinguem d'altres, d'il·lusions, en fer-nos grans. Naturalment que en tenim. Però cap no és comparable a la de la nit de Reis, perquè és una il·lusió meravellosament pura i lliure dels anhels, de les ambicions i dels càlculs racionals que ens acompanyaran en l'edat adulta. N'hi ha prou de veure els ulls amb què els infants es miren Melcior, Gaspar i Baltasar, quan aquests els saluden des de les seves carrosses envoltats de joguines, per saber què és la felicitat.

Però per fer possible aquesta escenificació, per poder vestir de versemblança aquest complot unànime i gegantí que és la Cavalcada de Reis en si mateixa, cal la implicació de molts sectors socials, des de l'Ajuntament fins a diverses entitats. En la Cavalcada d'aquest 2018 hem tingut, a més, la implicació del Taller d'Escenografia del Teatre-Auditori amb la persona de Carles Pujol al capdavant. Ell, amb el seu grandíssim talent, ha dissenyat unes carrosses que per la seva exquisidesa serà bo que es guardin amb cura a fi de poder-les fer servir en anys successius. Ara no tenim carrosses llogades, ara tenim les nostres pròpies carrosses.

D'acord amb el mite, l'Orient havia de ser present en les carrosses i en els camells de tots tres Reis. I Carles Pujol ho ha reflectit situant l'origen del rei blanc en la zona del Pròxim Orient més propera a Europa, que seria l'antiga Pèrsia, el rei ros a l'Índia, i el rei negre a l'Àfrica. Algú pot pensar que tot plegat, tenint com a destinatari la mainada, no mereix pas tanta cura i tanta precisió, ja que els infants, quan són molt menuts, s'ho empassen tot. Però jo ho aplaudeixo, perquè indica respecte. Allà on alguns dirien "Ja està bé, no t'hi escarrassis', en Carles Pujol i el Taller d'escenografia del Teatre-Auditori hi han posat talent, entusiasme i esforç per fer més creïble el complot dels adults i per captivar encara més els emocionats esguards dels infants. La meva felicitació.

Cugat.cat , 12/1/2018
 
El cas del client expulsat per dur un llaç groc Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dissabte, 11 abril 2020
El cas del client expulsat per dur un llaç grocLa nit del 22 al 23 de desembre passat, el senyor Miquel Delclòs, de 47 anys d'edat, va fer un sopar d'empresa amb els seus treballadors, unes deu persones, i, en acabat, a la una i deu minuts, van decidir entrar al bar The Police 080, de l'avinguda del Pla del Vinyet de Sant Cugat. A 2/4 de dues, quan ja feia vint minuts que hi eren, un vigilant de seguretat es va atansar al senyor Delclòs i, tutejant-lo, li va dir: “Amb el llaç groc no pots estar aquí dins”. El senyor Delclòs va preguntar si l'estava fent fora i el vigilant li va respondre que s'esperés un moment, que anava a consultar-ho a un superior. Al cap d'una estona va aparèixer de nou, aquesta vegada acompanyat d'un altre individu, i li va dir que sí, que l'expulsaven del local. El senyor Delclòs no va voler fer cap espectacle i sense cap més discussió ni paraula, ofès i humiliat davant dels seus treballadors, va sortir del local.

Miquel Delclòs és membre de l'Assemblea Nacional Catalana i d'Òmnium Cultural, té conviccions sòlides sobre els drets civils i les llibertats i ha denunciat l'establiment als Mossos d'Esquadra pel tracte rebut, un tracte inadmissible perquè vulnera drets bàsics de la persona. Malauradament, el senyor Delclòs ignorava la ideologia d'aquest local, coneguda per molts santcugatencs, i ho va descobrir de la pitjor manera possible, que és sentint-se violentat pels seus responsables. No cal dir que en situacions així és recomanable demanar sempre el full de reclamacions. Si l'establiment s'hi nega, cosa que no pot fer mai, el client ha de trucar a la policia i és aquesta qui, a més d'obligar el local a lliurar-li el full, pren nota de la negativa. Però no és l'únic que cal fer. Cal també denunciar el local, ja sigui allà mateix (sempre és millor) o en una oficina dels Mossos, per tal que l'agressió no quedi impune.

Doncs bé, el senyor Delclòs va fer totes dues coses. A les set de la tarda del mateix dia 23, va tornar a The Police 080 per formalitzar la reclamació en els fulls pertinents de la Generalitat i demanar que "es retiri la llicència d'obertura d'aquest establiment". Tanmateix, en el breu diàleg que es va establir en aquells moments entre el senyor Delclòs i el responsable del local, aquest últim li va reiterar "que la decisió presa aquella nit, expulsant-lo del local per dur un llaç groc a la camisa, la tornaria a repetir". Després d'això, el dia 26, el senyor Delclòs va presentar la denúncia corresponent als Mossos d'Esquadra.

Fins aquí l'exposició escarida dels fets. Ara, però, cal sumar-hi altres qüestions. Per començar, diguem que The Police 080, com explicava Cugat.cat, no va voler fer declaracions a la premsa quan aquesta li ho va demanar. És la covardia habitual del qui se sap en falta i té por que l'afer agafi volada i sigui massa conegut. El següent capítol és el del cinisme explicitat per mitjà d'aquesta nota que el local penja immediatament al seu Facebook: "La nostra prioritat és la seguretat i benestar dels nostres clients, i per tal d'evitar possibles conflictes, sol·licitem la no ostentació externa de qualsevol signe o distintiu polític que pogués vulnerar la convivència pacífica del local". Tanmateix, la direcció, en adonar-se que aquesta nota suposa una confessió en tota regla i una mostra de la ideologia nacionalista espanyola implícita en l'expulsió del senyor Delclòs, no sols l'esborra, sinó que el dia de Nadal publica una segona nota. El problema és que aquesta segona nota constitueix una flagrant contradicció amb la primera. Ara, tement les conseqüències de la denúncia, el bar opta per titllar els mitjans de comunicació de mentiders i per afirmar tot el contrari del que havia dit públicament: "Nosaltres no discriminem mai per raó de sexe, religió o política; [...] nosaltres mai no faríem fora una persona per portar un llaç groc".

Per sort, els fets són els fets i a The Police 080 no li servirà de res embolicar la troca, perquè, com van dir els Mossos, podria haver incorregut en un delicte d'odi. El pretext per expulsar el senyor Delclòs, adduint que ho feien per "evitar possibles conflictes" és jurídicament insostenible. No hi ha cap llei que prohibeixi dur un llaç groc a la camisa. Qui sí que va incomplir la llei va ser el bar, perquè en el remot supòsit que aquell llaç hagués suscitat una acció violenta per part d'algú, l'únic culpable hauria estat aquest algú; mai el senyor Delclòs. Tot plegat és tan repugnant com ho seria que un establiment, per tal d'evitar provocacions, fes fora els negres, les dones amb faldilla curta o els portadors d'un llaç amb la bandera de l'Arc de Sant Martí. Si la visió d'un negre, d'unes cames de dona o de la bandera gai provoquen un blanc, un violador o un homòfob, els delinqüents són el blanc, el violador i l'homòfob, mai el negre, la dona o l'homosexual. No caldria sinó! Val a dir, però, que The Police 080 és el mateix local que el 24 de juny de 2017 ja va ser denunciat per discriminació racista en negar l'entrada a dues persones del Senegal i de la República Dominicana dient-los que anessin "a l'Otto Zutz, on tenen una sala per a negres".

Sembla que la ideologia de The Police 080 topa sovint de manera frontal amb el respecte pels drets fonamentals. La ideologia nacionalista espanyola que va expulsar el senyor Delclòs és la mateixa ideologia que tanca a la presó persones innocents, honestes, pacífiques i democràtiques, i la que, fidel als seus principis absolutistes, sent una profunda aversió pels llaços grocs, els llaços que la posen en evidència davant de tot el planeta. La ironia és que el Teatre-Auditori de Sant Cugat, situat just al davant de The Police 080, va posar tot seguit un llaç groc lluminós a la seva façana. Un llaç groc que, en reflectir-se en els vidres-mirall exteriors del bar, feia l'efecte que era el bar qui el lluïa a la seva façana. A qui no vol cols, dos plats.

Cugat.cat , 5/1/2018
 
La repressió feixista de l'Estat espanyol Imprimeix Correu-e
Articles
per Víctor Alexandre   
dimarts, 28 gener 2020
La repressió feixista de l'Estat espanyolAquests dies hem sentit un argument que sobta força venint de polítics i tertulians més grans de quaranta anys amb relació al comportament de l'Estat espanyol contra Catalunya. Em refereixo a frases relatives als fets de l'1 d'octubre i a l'empresonament dels legítims representants del poble català democràticament escollits. Frases com ara aquesta: "Ningú no es podia esperar que l'Estat arribés als extrems a què ha arribat". Segur que no? Són extrems molt forts, certament, extrems abominables que han atret l'interès informatiu de tot el món. El món desconeix la naturalesa de l'Estat espanyol –una naturalesa d'arrel castellana, que és dominadora i absolutista–, i és lògic que se sorprengui davant de tanta virulència i de tant primitivisme contra un país pacífic l'únic crim del qual ha estat vehicular políticament els seus anhels a través d'un referèndum, que és la manera com els pobles civilitzats dirimeixen les seves diferències.

També és lògic que les generacions nascudes després de la mort de Franco estiguin esfereïdes per la situació. Les barbaritats que cometien els grisos són per a aquests joves pàgines d'una història que els queda lluny, perquè ells, per sort, es van formar en escoles catalanes que els transmetien valors democràtics. Fins aquí, doncs, la sorpresa pot tenir una explicació. Però sobta força, francament, que els qui han vist amb els seus ulls o que han patit en pròpia pell les essències espanyoles restin ara amb els ulls esbatanats davant la fúria nacionalista d'un trident format per Populars-Socialistes-Ciudadanos que representa el gros de la societat espanyola del segle XXI. Jo mateix, en les diverses conferències que vaig fer en els dos anys anteriors a l'1 d'octubre, no vaig deixar mai de repetir que tot el que havíem vist fins aleshores era un conte de fades comparat amb el que vindria, perquè l'Estat espanyol és capaç de les més grans barbaritats –ho remarco: de les més grans barbaritats– per impedir la llibertat de Catalunya.

La Unió Europea, prou que ho sabem, és un club d'estats elitista i conservador amb més interessos que valors ètics, raó per la qual es fa l'orni de manera repugnant en situacions tràgiques, com per exemple en el cas dels refugiats que arriben a les seves costes. Amb tot, ves per on, resulta que estem parlant de la zona del planeta on els drets i les llibertats democràtiques gaudeixen de més garanties. La Unió Europea és l'anomenat Primer Món, cosa que la converteix en una mena de paraigua sota el qual, si més no teòricament, no s'admeten estats que violin els drets humans o que utilitzin la violència contra la ciutadania. Tanmateix, ja hem vist que teoria i pràctica no sempre van plegades. Sense cap mena d'escrúpol, si més no públicament, la Unió Europea ha legitimat el totalitarisme espanyol. Només alguns partits europeus s'han posat les mans al cap i han blasmat la repressió contra el poble català.

Com veiem, un dels efectes més poderosos del procés d'independència de Catalunya és que ha deixat literalment despullats un munt de polítics, de tertulians, de partits i també d'idolatries sense fonament. Només cal mirar què se n'ha fet d'Unió Democràtica, avui totalment desballestada, o del PSC, abraçat a partits neofeixistes. Pel que fa a la Unió Europea, l'índex de participació de les eleccions del 2019 mostrarà un grau notable de desafecció catalana, si no és que la mateixa Unió fa un gir de suport a l'autodeterminació de Catalunya. L'únic que no canvia, l'únic que es manté fidel a les seves essències més totalitàries i supremacistes, és l'Estat espanyol. Com diria Guillermo Sautier Casaseca: Lo que nunca muere. Per això resulta sorprenent que algú d'una certa edat hagi viscut els darrers quaranta anys convençut que Espanya era un Estat amb cultura democràtica. Santa Llúcia li conservi la vista!

És un error confondre la submissió del captiu amb la bondat del segrestador. El vernís democràtic espanyol només ha estat possible mentre el poble català s'agenollava davant els designis de Madrid. Tan bon punt Catalunya ha dit "prou", el vernís ha caigut, la catalanofòbia s'ha desfermat –"¡A por ellos!"– i el feixisme legislatiu, jurídic i uniformat s'ha mostrat amb tota la seva plenitud. La ingenuïtat és molt positiva en les relacions humanes, i cal protegir-la. Una altra cosa és la candidesa. La candidesa no ens la podem permetre. L'enemic de la llibertat de Catalunya no es diu Canadà o Regne Unit, es diu Espanya, un Estat que apallissa i empresona persones innocents, que estableix tribunals polítics, que vol il·legalitzar l'ANC i Òmnium Cultural, que viola els drets humans i que encara avui continua protegint i condecorant el feixisme. Hi ha alguna ànima prou candorosa que esperi una resposta democràtica d'un Estat així?

Tranquils, amics. El 21 de desembre tenim una cita a les urnes. Aquell dia cap català que anheli la llibertat del seu país no es pot quedar a casa. Ha de ser el dia que l'independentisme mostri al món la seva victòria. Deixem que Espanya, amb l'article 155, posi número a les seves amenaces. L'antídot per a neutralitzar-les no és l'autoflagel·lació, són els vots.

Racó Català , 23/11/2017
 
La violació espanyola de correspondència Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dilluns, 27 gener 2020
La violació espanyola de correspondènciaEl 30 de novembre passat ens vam assabentar que una persona anònima havia trobat la carta, "oberta i rebregada", que els treballadors públics del departament de Presidència havien tramès el dia 21 del mateix mes al conseller Jordi Turull, a la presó d'Estremeras. Era una carta en què, entre d'altres consideracions, li expressaven el seu suport amb aquestes paraules: "No entenem com es pot privar de llibertat aquells que representeu les institucions de Catalunya complint el mandat democràtic i no estem d'acord amb les mesures que el Govern de l'Estat ha imposat a l'Administració de la Generalitat. [...] Volem acabar com hem començat, fent-te arribar el suport, els ànims i tot l'escalf dels servidors públics del Departament. Et volem a casa el més aviat possible, entre nosaltres, et volem al servei del poble de Catalunya."

La carta havia estat dipositada entre les 12 i les 13 hores del mateix dia 21 de novembre a la bústia de la plaça de Sant Jaume de Barcelona, però mai no va arribar al seu destí. I, ves per on, no era l'única, perquè li havia succeït exactament el mateix a una altra carta adreçada al vicepresident Oriol Junqueras. És a dir, que eren dues les cartes que el remitent anònim havia trobat davant la seu de Correus, a Sant Cugat del Vallès. L'Assemblea de Treballadors, com és lògic, va agrair el gest d'aquesta persona i les cartes van ser trameses de bell nou. Fins aquí, doncs, el relat dels fets. Però el cas no pot acabar així.

La violació de correspondència és un delicte molt greu en els estats democràtics, i, per tant, cal mirar d'arribar fins al final. Una altra cosa és que el fet no sorprengui gens tenint en compte que l'Estat espanyol és un Estat que viola els Drets Humans. Estem parlant d'un Estat que empresona persones acusades de tenir idees contràries al seu règim absolutista, que apallissa la ciutadania per voler expressar-se mitjançant les urnes, que viola la correspondència impunement en els serveis de correus, que tanca o manipula pàgines web de la dissidència, que espia telefònicament les converses de persones que li són desafectes, que saqueja museus amb cossos paramilitars, que emmordassa els mitjans de comunicació i els diu quines paraules poden usar i quines no, que prohibeix l'ús del color groc en diferents àmbits de la vida, incloent-hi les fonts públiques lluminoses.

El paroxisme del Règim dictatorial espanyol arriba a l'extrem de prohibir la lliure circulació de persones amb bufandes grogues en les rodalies del lloc on es trobi el president del govern espanyol. Hi poden circular perfectament col·lectius amb distintius feixistes –l'Estat fins i tot condecora nazis, subvenciona entitats que fan apologia de Franco i en protegeix els exdirigents que encara són vius–, però es criminalitzen les bufandes grogues, per més que els qui les portin, com va passar a Mataró el 2 de novembre passat, siguin ciutadans de vuitanta anys.

Vivim sotmesos a un règim totalitari i catalanofòbic, la qual cosa fa que la independència de Catalunya no sigui només un dret inalienable i un objectiu propi de tota nació amb un mínim de dignitat. La independència nacional és, per a Catalunya, una necessitat vital per raons de sanitat democràtica i de pura supervivència. És la diferència entre viure a l'interior de la cova de Krúbera-Voronya, al Caucas, o al peu de les Dolomites, als Alps italians. El dia 21 de desembre, els catalans hem de decidir quin aire volem que respirin els nostres fills.

Cugat.cat , 15/12/2017
 
La plaça de l'1 d'octubre Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dilluns, 27 gener 2020
La plaça de l'1 d'octubreNo sé si progressarà o no la petició que un ciutadà va formular en un ple de l'Ajuntament de Sant Cugat, a fi que la plaça del Rei sigui rebatejada com a "plaça de l'1 d'octubre", seguint la iniciativa que mostren les plaques col·locades pel Comitè de Defensa de la República (CDR). En tot cas, jo m'hi adhereixo entusiàsticament, ja que aquest nou nom, a més d'expressar el rebuig a la violència que les forces armades espanyoles van desplegar aquell dia contra el poble català, també fixa oficialment la data en la memòria col·lectiva dels santcugatencs. De fet, proposo que aquesta iniciativa s'estengui a d'altres municipis.

Hi ha, tanmateix, més elements que haurien d'empènyer el govern municipal a factibilitzar la proposta esmentada. D'una banda, el rebuig sistemàtic que, des del primer dia, ha generat sempre el nom d'aquesta plaça. Els Borbons no són grats a la major part de la ciutadania per tot el mal que han causat a Catalunya al llarg de la història, i cap país del món, amb un mínim de dignitat, no dedica carrers als seus botxins. S'hi afegeixen, a més, els tradicionals discursos de la corona espanyola contraris a les llibertats nacionals de Catalunya. Especialment el discurs del 3 d'octubre passat, en què Felip VI, amb la seva omissió dels fets del dia 1, va donar cobertura a la barbàrie dels cossos policials espanyols contra els catalans que feien cua per votar i defensaven pacíficament les urnes del feixisme uniformat que volia segrestar-les a cops de porra, disparant pilotes de goma i buidant ulls.

Hi ha també una altra raó per esborrar del nomenclàtor viari de Sant Cugat el nom de la plaça del Rei, i és que d'acord amb els resultats del Referèndum d'Autodeterminació celebrat l'1 d'octubre de 2017, amb un 90,18% de vots favorables al SÍ, i només un 7,83% favorables al NO, Catalunya va decidir constituir-se en República. Les repúbliques, com sabem, són l'antítesi de les monarquies. No es permet que cap individu, utilitzi valors de sang i de llit per erigir-se en sobirà de pobles que, al seu torn, no sols tindran prohibit criticar-lo sinó que es veuran obligats a mantenir-lo a ell i a tota la seva família. El poble català no té rei ni en vol cap, la qual cosa fa del tot incongruent l'existència d'una plaça santcugatenca que honori aital institució. Suggereixo, això no obstant, que si les plaques estan tan fortament clavades a la paret que no es poden treure, el consistori n'ampliï el text de manera que, a partir d'ara, la "plaça del Rei" passi a dir-se "plaça del Rei de la Selva".

Cugat.cat , 24/11/2017
 
Una nova victòria independentista a Sant Cugat Imprimeix Correu-e
Sant Cugat del Vallès
per Víctor Alexandre   
dilluns, 27 gener 2020
Una nova victòria independentista a Sant CugatUna vegada més, l'independentisme ha tornat a guanyar les eleccions a Sant Cugat. Ho ha fet amb un 55% dels vots, que és la suma de Junts per Catalunya, ERC i CUP, davant del bloc nacionalista espanyol (Ciudadanos, PSC-PSOE i PP), que només ha obtingut un 37%. El resultat, a més, té un valor afegit, que és el de la participació: un 87,23%. Tot un rècord històric que no sols supera la mitjana catalana, situada en un 81,94%, sinó que mostra Sant Cugat com una ciutat altament polititzada i compromesa amb el seu temps.

Això de banda, no cal dir que aquestes eleccions han suposat un fortíssim correctiu per a aquells que preconitzaven la mort del Procés i el retorn a la cleda espanyola dels catalans amb consciència dels seus drets nacionals. El Procés és més viu que mai, el nacionalisme espanyol ha tocat sostre després d'intentar arreplegar vots pels racons més amagats i l'independentisme s'ha mostrat com una força a l'alça obtenint cent mil vots més que l'any 2015 al conjunt del país.

Aquesta és la dura realitat que esperava a Ciudadanos, en despertar-se de l'al·lucinació que els feia cridar "¡Campeones!" la nit de les eleccions. Campions de què? Campions en derrotes, perquè les xifres parlen per si mateixes i han tornat a dir que el nacionalisme espanyol és minoria a Catalunya. El gros del creixement de Ciudadanos amb relació a les eleccions anteriors no prové pas de la minva de l'abstencionisme, sinó del vot manllevat al PP. L'espanyolisme va pensar que el vot útil era Ciudadanos, va vendre la pell de l'ós abans de caçar-lo, se'n va vantar ridículament, va fer auguris apocalíptics sobre l'independentisme i ara ha topat de nas a nas amb la crua realitat. "Ara sí que votarem", deien. Doncs sí, cap problema. Catalunya ha votat i ha enviat, un altre cop, el nacionalisme espanyol a l'oposició. Deu ser dur haver d'assumir que ets menut quan t'has vantat de ser gegantí.

Cugat.cat , 29/12/2017
 
<< Inici < Ant 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Seg > Final >>

Resultats 1 - 15 de 1945
spacer.png, 0 kB